Saturday, May 9, 2009

Restoran Ikan Sungai.

Salam...

Hai! Nak citer pasal Restoran Ikan Sungai. Dah lama teringin nak makan kat sini, kalo tak silap owner nya, family pelakon remaja, Liyana Jasmay. Lokasi restoran, kat Desa Melawati, dari tepi MRR2 hala ke selatan dari Gombak, korang dah bley nampak sebelah kiri. Address? No. 9, Jalan 2/4C, Desa Melawati, KL.No tepon: 03-41088501. Aku gi lunch tadi ngan adik aku. Suasana dalam restoran ok, ramai gak yang datang makan kat sini, majoriti bawak family.



Ni jenis2 ulam-ulaman yang di sediakan beserta sambal;sambal belacan, sambal tempoyak, sambal kuinin. Aku bukan penggemar ulam pun, sayur pun tak makan, sajer try. Ni saja dah RM 5.00. Aku cuma order air sirap biasa jer, adik aku amik honey dew.Sirap harga RM 3.00, honey dew - RM 4.50. Wah, macam Maria Tunku Sabri pulak aku ni kan, ngeh3x...Owh, sebelum tu, derang ada hidangkan snek ringan, kerepek ubi ala2 letak lada hitam siket n jeruk betik yang di potong dadu kecil. Sedap jeruk betik tu, charge RM 2.00.



Hah, kitaorang order 2 lauk jer, makan pun 2 orang jer kan. Ni lauk 1st, gulai tempoyak ikan patin. Actually, aku ni bukan la penggemar ikan patin (kalo gi Gerai Pak Usop kat Temerloh pon aku tak makan...), tapi aku nak try gak rasa sedap ker tak. Bila waiter dia bawak kuar hidang, maakkk aiiii....aroma kuah dia tu, pergh...memang best! Blom makan lagi tu...Kitaorang order ikan tu separuh jer, tu pon besar. Tapi aku cakap kat korang, gulai tempoyak dia memang BEST! Kuah pekat, ikan pon fresh! Memang superb! Selain gulai tempoyak, korang boleh pilih gak nak masak gulai lemak cili padi or gulai masam. Pilihan ikan selain patin: baung, kerai/ tengalan, jelawat or udang galah pon ada. Setiap 100 gm, harganya RM 25.00 kalo untuk ikan patin. Lain ikan, lain harga, macam Jelawat, setiap 100 gm, mencecah RM 48.00.



Ni lauk kedua, Ikan Kerai Goreng Panas. Setiap 100 gm, harga RM 22.00. Walaupun separuh, tapi makan sebelah jer, tak larat nak habiskan, siot! Kalau tak mau goreng, boleh pilih untuk bakar kunyit. Selain tu, ada gak Ayam Kampung Goreng, harga RM 6.00. Nasi putih, guna beras wangi, makan siket jer dah kenyang, terkial2 aku nak abiskan. Tapi memang sedap makan lauk2 kampung ni dengan nasi beras wangi, ralit.Kalo sayur-sayuran, ada gulai masam batang keladi, pucuk ubi masak tempoyak, gulai lemak rebung/nangka/kulat sisir (uiks, asal aku bole terlepas pandang gulai lemak kulit sisir ni, faveret aku ni...)acar rempah n sayur goreng. Dessert: Aiskrim/ asikrim tapai, tapai pulut n biasa la cut fruit macam tembikai n betik.



Aku suka derang letak gambo jenis2 ikan sungai ni untuk interior design restoran derang. Bahan bantuan pembelajaran yang bagus. Ikan2 memang fresh, aku rasa di bawak dari seluruh tempat kat Malaysia terutama sungai2 n tasik2 di negeri Pahang, Terengganu, Perak , Kedah n Johor. Kat bawah ni aku list down kan untuk kowang:-
a) Ikan Kerai - Tapah, Perak
b) Ikan Patin - Definitely Temerloh, Pahang
c) Ikan Tapah - Sungai Perak
d) Ikan Temoleh - Maran, Pahang
e) Ikan Belida - Sungai Muar, Johor
f) Ikan Kelah - Kuala Tahan, Pahang
g) Ikan Toman - Tasik Kenyir, Terengganu
h) Ikan Jelawat - Slim River, Perak
i) Ikan Lampam Jawa - Tasik Pedu, Kedah
j) Ikan Sebarau - Tasik Chenderoh, Perak
k) Ikan Keli - Tasik Chini, Pahang
l) Ikan Ketutu, Bujuk - Tasik Bera, Pahang
m) Ikan Sikang - Sungai Pahang
n) Ikan Rohu - Tanjung Malim, Perak
o) Ikan Haruan - Sungai Segamat, Johor.

So, sesaper penggemar ikan sungai, mai la datang makan kat sini, serius puas hati. Kalo datang ramai2 ngan kawan, ngan family, sure syok, layan jer. Kenyang sampai ke malam...Alahh...bila la nak diet ni...asik makan jer...

5 comments:

  1. cuba try restoran ikan sungai di seksyen 9 bangi pulak. sebelah butik siti khadijah. Harga x cekik darah.

    ReplyDelete
  2. Sy nak bekal ikan sungai sarawak..cam mn lah....

    ReplyDelete
  3. Sy nak bekal ikan sungai sarawak..cam mn lah....

    ReplyDelete