Sunday, May 17, 2009

SK Seri Kepayang

Salam...

"Kami guru Malaysia
Berikrar dan berjanji
Mendidik dan memimpin
Putera puteri negara kita"

Kowang ingat lagi tak lagu ni? Ini lagu yang wajib cikgu2 zaman kita skolah dulu nyanyi everytime Hari Guru kan? (Kalo korang tak ingat rentak lagu ni camner, tepon aku,ek?)Besar betul jasa cikgu pada kita, kalo ada yang tak mendidik pun, at least derang mengajar la kan. Hmm...cikgu pertama yang aku kenal, cikgu tadika aku, muka dia aku ingat, cara dia pakai tudung aku ingat, tapi nama dia aku luper, he3x..Cikgu Maznah rasanya. Aku tadika kat Temerloh, dalam kawasan Balai Polis Temerloh. Yang aku ingat, kije kitaorang melukis jer guna majik kaler, hik3x..


Yang kat atas ni, gambar bangunan sekolah rendah aku, SK Seri Kepayang, Fair Park, Ipoh, Perak. Sekolah aku ni kecik jer, setiap satu darjah tu, cuma 2 kelas jer, Hijau n Kuning. Macam sekolah kampung jer rasa sebab kat Ipoh ada 2 tempat nama Kampung Kepayang. Zaman aku skolah dulu, tempat letak beskal tu takde lagi, sumer beskal (termasuk beskal Wrangler kaler merah aku,alah, macam beskal nurse kayuh gi klinik bidan tu, hik3x... parking bawah pokok) Ehmm...

1 Kuning - Guru kelas aku, Puan Aminah Sakio,ajar BM and Matematik. Agama, Ustaz Hasan, anak dia sekelas ngan aku, nama Maisarah, glamer saper anak cikgu ni kan? Muzik, Cikgu Zawiah...apa ek lagu2 yang kita blaja masa Darjah 1 dulu, korang ingat tak? "Bapaku belikan kereta, kereta kecil warna merah, na...na...na....na....(tak ingat lirik...) boleh ku bawa ke sekolah...Pon! Pon! Pon!Pon! Pon!Pon!Pon Pon! Pon! Kereta kecil ku berbunyi, Marilah adik mari naik, Boleh ku bawa jumpa nenek..." Aku anak murid yang baik, bila sudah bekerja ni, tetap membeli kereta merah seperti yang di ajar, wawawa...Aku rasa aku tak pandai masa ni, tapi aku tak faham macam mana aku bole dapat no.2 peksa akhir tahun.Ni tahun 1985.

2 Kuning - Puan Zarina Tahir, garang gilo cikgu kelas aku ni aku rasa. Ajar Bahasa Inggeris n Matematik. Cikgu lain, tak baper ingat, except Ustaz Ibrahim. Masa darjah 2 ni, macam dah pandai siket, aku dapat nombor 1. Dapat Kamus KBSM kaler ungu, besar kamus tu...

3 Kuning - Cikgu faveret aku, Puan Fauziyah Arifin, aku rasa dia best ajar Bahasa Malaysia. Masa darjah 3 ni, buku teks sumer subject kaler kuning, kulit nipis, cepat koyak. First time dapat ustazah ajar Agama, Ustazah Wan Maziyah. Ada sorang cikgu pelatih ni, aku rasa dia best sangat ajar English, 1 kelas sayang kat dia,nama dia Cikgu Lim Guat Bee, asal Sentul. Lagi sorang cikgu pelatih, Cikgu Yusri ajar Maths, arh, tak suka lah, garang gilo! Aku ingat lagi, betapa bengangnya dia taim ajar 'BAHAGI' , kitaorang 1 kelas bengap tak paham2, ha3x...Ku kira tahun 1987 ni tahun paling cemerlang la seumur idup aku sebab aku dapat no 1 lagi sekaligus melayakkan aku dapat Anugerah Akademik Cemerlang Tahap 1 (piala tu nak sama tinggi ngan aku tu...)Kiranya antara semua kelas darjah 3 tu, aku la yang 1st ranking. Huish, bangga tak tau nak kata time tu...dan lagi, masa tu aku Penolong Ketua Murid untuk sesi petang (Tahap 1). Timakacih, cikgu...

4 Kuning - Tahun yang paling banyak buat homework! Banyak gila kerja rumah yang Cikgu Alex kasik or nama penuh dia Agnes Mary Alexis. The one and only cikgu yang pakai sari gi skolah. Dah la dia ajar English, Maths n Alam dan Manusia, tak cukup latihan kat papan hitam yang dia soh kitaorang salin, latihan dalam buku teks lagi, latihan dalam buku kerja lagi, memang weekend tak penah free la. Kalo wat latihan Maths, jawapan kena garis ngan kaler merah. Kowang ingat lagi tak, watak2 dalam buku teks English kita ada karakter nama Hock Seng, Ranjit, Sandra, etc ada 6 orang sumer. Agama, Ustaz Osman, ada tanda hitam di dahinya. Cikgu Muzik, nama Cikgu Razman, garang gilo! Nak plak aku tak pandai main rekorder, blaja 'tauge' tu la, minim segala, tapi kowang mesti ingat lagu Pengakap Muda kan? Performance drop, aku dapat no 3 peksa akhir tahun. Cikgu pelatih yang paling aku ingat, Cikgu Wan Zakiah Wan Muda, ajar BM n Cikgu Noraini, ajarMaths. Cikgu Wan Zakiah tu sayang betul dengan aku,orang Teganung.(Che Pi, ada gak orang negeri mu yang saye kat ku tau, ha3x..)

5 Kuning - Aku jadik Ketua Kelas, kije aku tulis nama budak bising kat papan hitam, ha3x..bila cikgu masuk, derang kena ketuk ketampi, ha3x...Awal tahun, Cikgu Din yang jadik guru kelas, pastu dia pindah, ganti Cikgu Alex balik. Tahun 1989 ni rasa macam tak best sangat, biasa ajer. Antara yang aku ingat, bila cikgu Muzik, Cikgu Anne Kong Lai San soh aku nyanyi lagu 'Setia' (alah, Demi Negara...Yang Tercinta...Dicurahkan bakti penuh setia...) depan kelas sebab aku nyanyi dgn pitching yang betul, ngeh3x...Peksa akhir tahun dapat no. 2.

6 Hijau - Hmmm...tak suka sangat ngan guru kelas masa ni. Dia pon tak suka sangat ngan kengkawan aku rasanya. Aku pon tak pasti kenapa, tapi aku rasa ada kaitan ngan 'politik' cikgu2 skolah gak arh. Yang paling aku ingat Ustazah Khadijah, laser ustazah ni kalo dia marah. Hmm...aku memang suka betul subjek Agama, masa time tu, ada Asuhan Membaca Al Quran (yang blaja tajwid, hafazan, etc), Rampaian Agama Islam (lebih pada sirah, tauhid, aqidah, etc)n Jawi. Blaja pun terang hati la, senang kata. Peksa akhir tahun dapat no 2, so tak dapek la award Akademik Cemerlang Tahap 2, dapat kat member aku, Kalwant Kaur a/p Balbir Singh. Tapi tekejut bila terpilih dapat Anugerah Tokoh Murid 1990. Kompius tak tau sumbangan aku pada sekolah sebab aku cuma Ketua Pengawas Pusat Sumber, wakil sekolah Peraduan Mengarang (tu pun tak menang, hik3x...), Pengerusi St. John Ambulans n wakil sekolah dalam permainan rounders (tu pun sekadar memanaskan bangku simpanan...)Tapi cikgu Kokurikulum, Cikgu Mohamad bin Dinun penah kata, awak ni bila besar nanti, macam Rafidah Aziz, ye lah sangat! Agaknya sebab tu lah kot...Thanks pada sumer cikgu2 yang vote aku! Tak bley lupa, kena ngorat ngan sorang cikgu maktab kat tempat letak beskal,apa raaa...aku baru 12 tahun.


Lain - Ustazah Jamilah, guru agama kat kelas agama perumahan FRU Sungai Senam, Ipoh. Aku paling ngelat nak gi kelas agama ni. Kalo sekolah pagi, so kelas agama petang start pukul 3 petang, begitulah sebaliknya. Actually ada uniform, baju kurung putih, kain merah darah ikan, tapi kitaorang jarang pakai. Time ni derang main campur jer semua peringkat umur. Aku sekelas dengan Syarifah Salwa Syed Abdul Rahman, presenter ntv7 tu. Walaupun aku suka ngelat, tapi ustazah selalu pilih aku bertanding macam2. Masa darjah 2, aku jadik tekong nasyid, nyanyi lagu 'Hormatilah Ibu Bapa', dapat Naib Johan tu...dapat RM 2 sorang, letak dalam envelop, ha3x...Johan dapat RM 3 sorang, tempat ke3, dapat singgit. Then, pas2 tu, selalu wakil kuiz agama jer. Soklan2 macam sifat2 wajib bagi Rasul, kitab Zabur tu nabi mana punye, camtu arrr...Tu kelas agama, ngaji ada blaja ngan orang lain lagi. Nama dia Cik Piah, husband dia Cik Pi (eh, sama lah...)Aku paling suka di ngaji time2 Maghrib tu, siap berlari ramai2 ni sebab nak berebut tempat saper dulu nyer turn. Aku naik Quran rasanya masa umur 9 tahun, lambat siket la. Bila dah khatam, aku di lantik jadik assistant tok guru ngaji aku, ngajar budak2 lain ngaji pulak.

Cukup sini dulu, pasal cikgu2, sekolah rendahku n siket zaman kanak-kanak ku. Besar betul jasa derang pada aku. Sempena 16 Mei yang di sambut tetiap tahun as Hari Guru, aku nak ucapkan Selamat Hari Guru! Kerja yang sangat mulia...Untuk kengkawan aku yang bergelar cikgu juga! Next time, citer sekolah menengah plak ek?

Nota Kaki: Teruja kat PWTC tadi sebab jumpa kawan lama masa Form 6 kat SM Anderson, Ipoh walaupun untuk 2,3 minggu. Tak sangka mamat ni ingat lagi kat aku, si Fauzi @ Ah Seng, bengong cam dulu...walaupun dah 13 tahun tak jumpa.


4 comments:

  1. huhu...teringat kenangan zaman budak2 dlu. erm sy nie pon x-sksk gak. junior akk...tp maybe akk nie sebaya ngan akk sulong sy kot, dia pon x-sksk gak..huhu rindu nyeee....
    seri kepayang seri kepayang
    sekolah kebanggaan kita..
    ilmu suluh idop menjadi lambang
    untuk mencapai cita-cita....

    ReplyDelete
  2. salam.
    kak, saya dulu pun anak murid cikgu aminah.darjah 1-6.darjah 2 je dengan cikgu fauziah.

    hehe saya upsr tahun 1993 ~ tentu tak dan kenal ...

    ReplyDelete
  3. :D

    i super super senior uols kot eh? heheh ..nama2 cikgu tu pun i tak kenal.. anyway... tetiba syahdu lak teringat sekolah lama ni

    :D

    ReplyDelete