Saturday, May 9, 2009

Pulau Tioman 1 May 2009


Salam...
Last week, cuti Labour Day. Memandangkan jatuh ari Jumaat, apa lagi, panjang arrr langkah nak bejalan sana sini. Last year, dengan geng2 yang sama, kitaorang gi Pulau Perhentian, Terengganu. This year, decided gi Pulau Tioman, Pahang. Kalo last year, project leader Mahera, so this year, person incharge was Ahmad Hidayat @ Ady @ Yat, dengan di bantu oleh aweknya, Sha Tuyee. Actually nama dia Aishatul Radziah, tapi disebabkan dia pakai spek itam, cam muka sepupu Altantuya, so kitaorang gelar dia Tuyee, he3x...Jangan keco2, nanti kena bom! This time trip 3 hari 2 malam, di sertai 14 orang dewasa, n sorang budak kecik umur 3 tahun. 1 family, and beberapa pasangan adik beradik. Oh ya, yang kat atas tu gambo Ady ngan Sha. Ady now tengah wat MBA kat UTEM, Ayer Keroh n Sha kije kat NAFAS, bahagian legal merangkap HR.

Ni pasangan adik beradik yang pertama dan glamer macam Ziana Zain & Anuar Zain, class uols!Pedulikan bahagian dagu berlapis (stress!stress!stress!) kat muka aku tu! Sebelah aku, adik lelaki aku, Muhamad Fikry, nama glamer Eerie @ Ayie, tapi kalo balik kampung jadik Pok Yie! Memandangkan adik aku bawak kamera Sony DSLR, so secara tak langsung, dia di lantik menjadi photographer rasmi trip this time. Dia bley masuk ngam sumer kawan2 aku, no hal, macam Along dia gak! Ceh!

Pasangan siblings ke2, Ady n adiknya Reza yang sangat bengong! Actually dua2 ni sangat bengong! Reza perasan ensem macam Hans Isaac, bercakap tak henti2, suka gelak kuat2, he3x...Join trip ni last minute, di ajak oleh Angahnya untuk melupakan kekeciwaan dalam percintaan n at the same time nak luaskan circle of frenz, kan...


Ni Sha and adik dia, Ima or Aishatul Fatimah. Derang orang Nogori, dua beradik ni bakground Laws, Sha kat UiTM, Ima from UKM. Ima bawak tunang dia sekali si Wan, HR gak kat Sime Darby.


Ni Mahera dengan adik dia bongsunya, Hashim. Asal, Kuala Terengganu. Adik dia ngan adik aku sebaya. Mahera umur 28, kije kat TM. Adik dia kat Serdang. Mahera aku kenal since keje kat Jusco, masa opening Jusco Metro Prima, Kepong, tahun 2004. Tapi actually, kitaorang 1 batch masuk kije Jusco 21 Ogos 2002, sekali ngan Ady gak, position Sales Consultant or nama lain Management Trainee. Tapi now sumer dah resigned, he3x...

Ni bukan adik beradik tapi 1 happy family, Kak Ellea, husband dia Abang Mail n their daughter. Melly. Both husband n wife kije kat Jusco, Kak Ellea as HR Recruitment n Abang Mail at operations side. Melly tu tersangat2 la manja. Dengan aku, dia pangge Aunty No 1, aku pun tak sure kenapa. Maybe sebab aku aunty yang 1st approach dia kot. Masa last day, aku malas nak gi lunch so aku tido, tapi si Melly ni masuk dalam chalet and kejut aku, dia pangge, "No. 1, No. 1, wake up! Bole?

Actually ada lagi yang patut join tapi withdraw last minute macam Che Pi sebab keje banyak lagi tak complete, tight deadline, Hidayati sebab mak sedara dia dari Indonesia datang. Macam yang lain, Kak Mimi n Pok Li tak bley join sebab derang bertunang 2 Mei, Shahril, Mala pun tak bley join, ada hal masing2. By the way, kitaorang gerak dari KL on petang 30 April. Aku tumpang keta Kak Matul, total ada 4 bijik keta tapi gerak asing2. Jumpa kat Ayer Keroh kol 8 malam. Tapi keta kitaorang yang paling last skali smpai, so keta Sha n Ida (kawan Mahera) gerak dulu gi Mersing, guide lagi 2 keta yang gerak lambat. Schedule naik feri kol 2.30 pagi, kitaorang smpai kat Jeti Mersing dalam kol 1.00 pagi. Exit kat Ayer Itam, dalam 2 jam jugak arrr...

Kitaorang sampai kat tempat penginapan dalam pukul 4.40 pagi. Dalam feri, aku tido jer...tapi aku macam perasan gak berenti banyak tempat. So, tido2 ayam. Kitaorang stay kat Kampung Salang, kat Salang Indah. Banyak kampung kat Tioman ni, tapi nak ke satu2 kampung tu, kena gerak guna bot. Kalau airport kat Kampung Tekek, ada Kampung Ayer Batang, Kampung Paya, Kampung Genting, Kampung Nipah, Kampung Mukut, Kampung Juara. Salang ni kat atas sekali, view paling cantik kat sini la, orang kata. Pakej kitaorang RM 250, 3 hari 2 malam. Salang ni happening, kalo malam macam Bangsar plak rasa. Facilities best, tempat makan no hal, mini market, souvenier shop,etc. Sampai jer, trus tido.

Hari 1st, aktiviti bebas. Aku tak breakfast pon, layan tido lagi best. Ni pemandangan kat Salang. Hmmm...masa tu, aku kompius kenapa Pulau Tioman di nobatkan antara 10 pulau tercantik kat dunia, sebab aku rasa Pulau Perhentian jauh lagi cantik. Serius, tak tipu, sampai ke petang, aku tercari2 kat mana cantiknya Tioman ni...Maybe dulu cantik kot, tapi lepas macam2 pembangunan wat kat sini, that's y dah kureng siket kot.

Lunch kat Salang Indah Restaurant, included dalam pakej. Makan memang sedap n best! Sebelah aku tu, Kak Matul, HR Manager - Employee Benefits & Industrial Relations kat Jusco. Brutal pompuan tuh, he3x...Hati kering, tapi wat keje tip top! Single lagi tu..After lunch, kitaorang pusing2 tengok kawasan. Ingat nak trekking kat Monkey Bay, tapi kasut tak bawak, plus kena daki bukit, huish, tak larat aku. Aku layan baca buku isteri Rasulullah, Aisyah bila ada masa terluang. Petang derang gi mandi laut, aku tak join, malas, nak tukar baju, basah2. Tapi dok gak tepi pantai tu, jaga barang, he3x...sambil layan iPod adik aku, lagu Ahmad Jais ngan Rafeah Buang, Juitaku Sayang, very Klasik Nasional!


Senja hari pertama di Salang. After dinner, jenjalan lagi tengok happening nya Salang waktu malam. Borak2, derang macam biasa main kad UNO, aku tak minat. Aku dalam kol 11 malam, dah tido, zzzzzz.....Nanti sambung lagi ek, hari kedua di Pulau Tioman.

No comments:

Post a Comment