Wednesday, May 6, 2009

Cerita 6 Mei...

Salam...

1. 6 Mei...actually ari ni hari lahir seorang lelaki yang pernah menjadi pujaan hatiku, chewah...Genap dia 31 tahun, sebaya dengan aku. Dah 1 tahun 8 bulan dia 'menyepikan' diri, sampai sekarang aku nggak ngerti kenapa dia berkelakuan macam tu. Aku tertanya2 actually kalau aku ada buat salah. Paling last aku communicate dengan dia, 22 Ogos 2007 thru sms. Masa tu ok jer, aku tanya kabar dia, dia pon sama. Paling last aku jumpa dia face to face, n berbual 7 Julai 2007, kat umah salah seorang kengkawan kitaorang gak. Masa tu ok, takde masalah apa pun. But now, dia wat 'silent treatment'...maybe dia ada personal problem. Tapi sedey gak, bila awal Januari 2009, ada terserempak ngan dia kat small gathering kawan2, dia langsung tak tegur aku, buat macam tak kenal...Aku plak, dah dia camtu, perlu ker aku yang 'terhegeh-hegeh' nak tegur dia dulu? Bila ingat2 balik, quite sad bila the relationship ended camtu jer kan? Actually dia tak tau pun aku suka kat dia. Kitaorang kenal somewhere 2000, tapi mula rapat sekitar Ogos 2003. Tak ramai orang tau aku suka kat dia, dengan kawan2 rapat jer aku declare suka kat dia, he3x...Kitaorang macam 'langit dengan bumi' totally sangat2 berbeza. Dia sangat pendiam dan bercakap bila perlu dan perkara penting ajer, sometimes cakap ngan dia macam cakap dengan dinding, hah, bley? Tapi rasanya tu yang 'menarik' perhatian aku kot. Huish, kalau la tetiba sekarang ni, aku terdengar balik suara dia, mau luruh jantung aku! Pernah aku interview sorang candidate kat Temerloh, suara candidate tu almost sama la plak ngan 'pujaan hati' aku ni, huh, tergamam aku di buatnya! Dah la orang Pantai Timur (sorry, negeri di rahsiakan, hik3x...), cara bercakap pun lebih kurang sama, memang tak berkelip mata aku, sampaikan Che Din kata, aku ni pantang nampak lelaki ensem, ceh! Pernah 1 ketika, aku bercerita ngan dia, aku ada dengar2 gosip, orang ingat kitaorang berdua ada 'apa-apa', then surprisingly dia tanya aku, betul ker aku takde feeling kat dia (bukan sekali, 2x dia tanya beb...) tapi kerana aku sangat takut hilang dia, aku pun cakap, aahh...aku memang takde feeling kat dia (saper nak jawab tuh???) Hmm...already happened. Bak kata 'adikku' di OCC, si Azrul, "Akak, yang dah lepas tu, biarkanlah berlalu pergi..." Ya, betul...tapi nak let it go, owh, sangat memerlukan kekuatan yang sangat tinggi and of course mengambil masa. Bak kata Alin sahabatku, " Deep down inside, u love him so much, not knowing that u've already prepare a nice little shady flowery hut for him to stay at a corner in ur heart. He is safe there bcoz u will always protect him from harm.I've been at ur place. I know how it feels like to have that kind of feeling. Nice, just keep it like that, it makes u feel alive. Mana pun ko pergi, ko takkan lupakan dia..." Tapi, rite now, aku kena berlaku adil pada diri sendiri, belajar la untuk melepaskan 'dia' pergi...

2. Che Pi - Ari ni sempat berbalas email ngan dia, mengadu macam biasa, ehehe...Antara kawan lelaki aku yang tak pernah fail balas email or my sms. Aku hormat dia macam elder brother. Surprised gak bila dia replied my email dengan bercerita agak panjang pasal dia mengalami tension yang amat n depressed dengan kerja2 opis dia. Oh, what happened ngan my big bro ni? Knowing him dalam masa setahun ni, tak penah aku tengok dia camni, selalu sama ada hepi, kelakar or serius, tu jer. Cuak gak aku. Tapi tadi sempat cakap ngan dia jap kat tepon, ok dah kot cuma still rushing nak kejar deadline next week. Kesian dia smpai last minute terpaksa kensel nak join trip gi Tioman last weekend walaupun dah bayar full, burned camtu jer. Takper, abis jer projek, kitaorang plan nak gi tengok live band kat Borneo Sunway, he3x...

3. Keje makin banyak, faham2 la kan...kalau ianya berkaitan dengan 'portfolio' aku la ni...Still with many pending tasks, goshhh! Hmmm...hari ni Encik Zul ada tanya 2 soalan berkaitan HR issue, aku tak kesah, berkongsi pendapat, adalah sesuatu yang bagus sebab kita boleh tengok sesuatu issue dari perspektif yang berbeza2. Aku selalu gak share ngan dia especially pasal kerja, selain dari Abang Edi, di mana kedua2 ni, aku respect macam elder brother aku gak, sama macam Che Pi. Aku ni boleh la di kategori 'passionate' pasal kerja especially kalau cakap pasal HR issues or any related matters, 2 jam pun bley layan...walaupun tension, stress, etc, sebab separuh dari hari kita dalam 5 hari seminggu tu di habiskan di tempat kerja, tapi seronok coz cabarannya berbeza2. Antara perkara paling sukar kat opis adalah managing people compared to managing activities or data/ information (tapi dua2 ni pon still involve people gak kan?).Kalau kita boleh kuasai semua ni, memang superb n mantap! Bos pun tengok kita ni efficient n effective. Seronok...communicate, coaching, counselling, planning, organizing, leading, controlling, bila ada masalah, cuba carik root cause and come out ngan countermeasure to troubleshoot the problems especially for long term basis (not short term and not just for the sake of periodical result semata2 nak present kat top management, ni kat mana2 pun jadik...), macam mana nak fully utilize data or information yang ada untuk improve situation, wat planning, kan mencabar kepala hotak tu nak fikir, best kan...tapi bila di lambakkan dengan keje2 ad hoc or daily routine yang tak habis2, idea2 tinggal idea yang di simpan untuk diri sendiri, owh, rasa diri teruk sangat...sebab ada knowledge tapi tak sempat nak implement. Bunyinya macam excuses or alasan kan...he3x...


2 comments:

  1. MMm..main hebat kau berkarya ek...tapi apapun aku nak cakap..learn to let go...

    ReplyDelete
  2. He3xxx...apa yang hebat tu? Biasa jer, takleh lawan ko...

    ReplyDelete