Thursday, May 7, 2009

Apa Apa Ajer...


Salam...

1. Pagi tadi, agak tidak mampu untuk mengawal rasa geram pada seseorang. Aku dah hampir nak baling kasut kerja aku ke dinding, dah siap bukak pun! Nak sound balik, kita ni saper2 jer la kan, so lepas geram pada benda. Tapi sempat teringat nak istighfar, terus tak jadik baling kasut aku tu, he3x...Aku geram dari minggu lepas lagi, tetiap hari aku membebel melepaskan bengang aku pada teman2 rapat. Part nak baling kasut tu, before this aku tak penah jadik camtu, huh! Semalam, still bley kontrol tapi macam ada rasa nak rodok perut yang berkenaan dengan mende2 tajam, brutal nih! But in front of that person, still can act profesionally, padahal kat blakang dah berbakul2 aku pot, pet, pot, pet...At the same time, Sha Tuyee pon ada sms aku kol 9.15 pagi tadi, tengah tension pasal keje. Terus aku email dia, what happened? Aku memang tak senang duduk kalo kengkawan stress di tempat kerja...at least aku bole jadik listener, sian kengkawan aku.

2. Sempat lunch dengan kenalan baru hari ni. A guy, umur kalo tak silap 39 tahun, still single, kalo bley consider, jiran sebelah kawasan perumahan, he3x...Memula tengok serius jer muka dia, tapi aku berjaya buat dia ketawa pagi tadi, yes! Ada 1 perkara yang buat aku respect gilo kat mamat ni, dia ada 2 anak angkat lelaki, yang sulung umur 7 tahun and 2nd umur 2 tahun. Dia jaga kedua2 nya tu sejak budak2 tu dari baby lagi, dari usia 7 hari kalo tak silap. Anak2 dia tu pangge dia 'Ayah'. Sibuk aku nak tanya kan, kenapa nak amik anak angkat? Jawapan yang aku kira jujur keluar, "Saya kan hidup solo, so sunyi. Bila ada anak ni, walaupun kadang2 kita penat bila balik kerja, tapi bila tengok telatah derang, terus rasa hilang penat. Tapi memang penat la bila nak besarkan tu, kena bangun tengah malam buat susu, tapi bila melihat derang proses derang membesar depan mata, itu pengalaman yang menyeronokkan." What a sincere answer! And tak segan pun nak cerita, tak berselindung. Menurut cerita, dia amik anak angkat no. 2 tu sebab kesian tengok yang sulung tu main sorang2, takde kawan. At the same time, bila ada adik, boleh la di ajar rasa tanggungjawab pada budak tu. Pastu, aku tanya lagi, asal susah2 nak amik anak angkat, kalau carik orang rumah terus kan senang? Lagi satu jawapan kedengaran, " Takde orang nak", terus aku terdiam, tak tanya apa2 dah sebab aku yang at least lately ni ada orang nak kenal, pon aku buat tak reti jer...takde perasaan!

3. Balik dari opis pukul 7.30 malam. Masa angkat beg, suddenly teringat pada Adik OCCku, si Azrul. Sempat sms said Hi! And kebetulan, dia kata baru nak sms aku gak, hehehe...macam ada 'chemistry' jer kan. Terkedu jap dia (ni dia yang kata, ek...) Hmm..macam mana bley kenal Adik OCCku ni, ek? Aku ingat lagi, petang tu kat opis, aku received call dari sorang budak lelaki yang tanya dia job vacancies sebab sebelum ni, dia ada dapat panggilan interbiu Supervisor, tapi tak dapat datang. So aku mintak details dia termasuk contact no, biar aku carik dulu resume tu. Masa tu aku baru sebulan dua kije kat company sekarang. Letak jer tepon, aku trus selongkar file2 yang ada, and luckily JUMPA! Aku plak yang excited sebab kebetulan masa tu kat Kuantan n Genting Sempah (OCC) section vacant. Then aku called dia balik, and aku cuba fwdkan resume tu pada Operations Manager OCC masa tu, Encik Onn. Rezeki dia di shortlisted.
Masa tu dia baru 5 bulan kerja ngan Felda Technoplant kat Mersing. Sempat lagi si Azrul ni tanya aku antara Kuantan ngan OCC, lagi mana senang dapat and kurang persaingan, ceh! Aku agak, dia konfem nak gi Kuantan sebab dia orang Maran. Tapi aku cakap ler, since dia budak fresh, ada academic background in Civil Engineering and keje dia masa tu tak related sangat dengan apa yang dia blaja, so aku suggest dia try jer interbiu kat OCC coz aku rasa kat situ dia dapat blaja banyak mende. Bagus untuk exposure dia, ewah, pandai jer la aku ni yang takde technical background, he3x...And tuah kedua datang lagi, bila aku called untuk pangge interbiu, tarikh tu tepat kena ngan time dia cuti, kalo tak silap aku, 15 September 2008, hari Isnin. Walaupun kitaorang tak penah jumpa face to face, our conversation dalam talipon jer, tapi korang tau la sifat 'ramah terlajak' aku ni kan. Masa tu bulan puasa kalo tak silap. Aku sempat pesan dengan dia soh study dulu untuk interbiu sebab OM suka sangat test knowledge candidates, he3x...(Sorry, cik!). Ari interbiu, aku macam nak gelak dalam hati sebab aku tengok Azrul macam kontrol, he3x...nama pon interbiu kan? Tuah no 3 bila Encik Onn recommend dia to hire. Ingat lagi aku, bila called dia to offer, dia ucap terima kasih kat aku sebab tolong dia. Eh, bukan akak tolong la...OM sendiri yang pilih awak, akak tak recommend siket pon. Tuah no 4, dia tak susah nak dapek umah sewa kat OCC sebab ada orang baik hati masa tu tengah carik housemate, saper ekk...Oh, tu tuah no 5, tuah no 4 bila OM soh dia report duty immediately after raya 6 Oktober tapi dia requested masuk 9 Oktober, and OM considered.
Pejam celik dah 7 bulan Adik OCCku tu di situ. Dari segi pengalaman, dia la Supervisor yang paling muda kat AME site office. Before this, takde la close sangat, biasa2 aja. Quite cloze dalam tempoh 3,4 bulan ni, if I'm not mistaken. Jangan salah faham ek, kitarang serasi macam 'adik-kakak' jer, sama2 bengong! Memula kenal, memang la dia tak banyak cakap, cuba kalo wavelength korang sama ngan dia, huh, tak larat kena sakat! The best part, kalo borak, jarang citer pasal kije, citer mende2 lain, personal siket, etc. Penyokong aku NO. 1 dalam usaha carik 'ayam muda', wawawa... Like sister, like brother, ha3x...Kitaorang sama2 suka 'chinese looks'. Adik, bila nak sambung blaja ni? Wat penat jer akak kasik iklan UTM SPACE, bila nak berenti smoking nih???


No comments:

Post a Comment