Saturday, September 26, 2009

Nur Kasih 2.

Salam...

1. Duduk sorang2 kat umah, apa lagi online jer la aku...nak kuar tak baper sehat (tapi jap lagi ada plan nak kemas umah, sebab malas nak fikir pasal kerja...) Langsung ku sempat chatting ngan ex-classmate aku, Rosidah Ibrahim @ Shidah. Dia tengah sibuk nak tukaq kerja laen, malas nak kerja ngan orang, macam hampeh! Nak wat camner kan, kita semua makan gaji ngan orang, so nak tak nak terpaksa la redah jer. So, aku tanya dia, so apa plan? Dia ingat nak jadik artis! Wow! I like it!!! Terus terimbau kembali zaman kitaorang kat hostel. Masa Form 4, meja study dia sebelah meja aku, ngadap ke tingkap. Taim waktu prep, kitaorang selalu curik dengar walkman sambil wat kerja sekolah, pastu nyanyi2 kecil. Then lepas abis waktu prep, kalau 'angin makyong' kitaorang datang, selalu gak la kitaorang pasang kaset lagu Feminin, pastu try menari ala2 Feminin, gitew! "Angin bayu membawa diriku, Sepintas lalu ku terkenangkan mu, Memori silam merentas malam, Kenangan bersama kan ku simpan selamanya...Wah, best! best! Ada sorang lagi member kitaorang nama Aishah, sangat pandai nari ala2 Feminin ni, power!!!

2. Berbalik kepada cerita nak jadik artis ni, memang minat aku ngan Shidah sama, wawawawa...sengal! Sejak dari sekolah lagi...Suara Shidah ni best! Macam aku, bukan nak riak la, aku minat berlakon, mengacara, penyampai radio, menyanyi, menari, jadik model, tapi tu lah, rezeki tak ke situ kan, exposure pun tak banyak, so terperap jer la bakat aku nih, he3x...Zaman blaja dulu, aku rajin jer gi audition; pengacara, broadcast journalist, pelakon, penyampai radio except menyanyi jer blom. Model tu takde la plak kan...penari pon rasa macam dah tak sesuai, as hobi bley. Shidah plan nak gi audition AF or One In A Million next year, so aku pun nyibuk la nak ngekor, tapi as supporters jer la.

3. Cerita pasal berlakon, mengacara or model ni, memandangkan usia pon dah 30-an, so harus la aku kena pilih yang bersesuaian. Kalau bley watak macam Nur Amina dalam Nur Kasih...Wah, nak heroin terus, tak lekeh...Tamau la buka2 tudung nih...Mengacara pon rancangan Busana ker, pembaca berita TV9 ker, rancangan kanak2 ker, ok lah kot, bley cuba. Then, kasik kurus siket, bley arrr jadik model muslimah bawah Shila Lama Modelling Agency ker apa kan...Bukan per, bak kata Shidah, tak best kalau kerja mende yang kita tak minat. Aku plak walaupun minat kerja aku sekarang, tapi ntah la...malas nak komen banyak sebab dah rezeki aku kat situ, itulah punca pendapatan yang aku dapat nak bayar sumer hutang2 aku, so for a time being, kena sangat2 bersyukur...

4. Bila dalam keadaan hati tak tenteram ni, hmmm...macam best jer kalau bley jadik cam Nur Amina, membawa diri untuk seketika, bak kata kawan aku, mencari diri, wah! Tak tahan...Bawa diri selama beberapa tahun ke luar negara, Tanah Suci misalnya macam Nur Amina. Tapi actually, kat mana2 pon kita pergi, still bergantung pada diri kita juga macam mana kita nak mengendalikan hidup kita. Walau kita gi mana pon, buat solat sunat mintak petunjuk bertahun2 ker tanpa fail, hikmah di sebalik kejadian tu still kita kena carik sendiri dan fikir. Sikit2 Allah akan kasik petunjuk, cuma kita perlu banyak bersabar, muhasabah diri, masih perlu menjaga hubungan dengan Allah dan sesama manusia, diri sendiri tu yang kena kuat...Huh, itu yang mencabar rasanya...Kalau salah persimpangan yang kita pilih, silap2 boleh hanyut plak, isk3x...Hmmm...aku banyak buang masa ker selama ni???

Nota Kaki: Actually, aku baru blaja pakai tudung masa study kat UIA. Masa skolah on off, he3x...Tapi thanks to UIA sebab dah terbiasa pakai tudung, sampai la ni bley maintain lagi, insya Allah. Plus, setiap subject yang aku blaja kat UIA, akan ada silibus Islamic Perspective, membantu jugak dalam aku berfikir positif dalam hal2 kehidupan walaupun aku sendiri tak cukup matang lagi, ngeh3x...Tak sesia blaja 27 credit hours subject Islamic Revealed Knowledge, Usrah, Tilawah, Ibadah Camp...windunya zaman2 itew!

2 comments:

  1. Tahniah.. Walaubgmnapun, tidak kurang juga yg bertudung di UIA tp kemudian buang tudung bila keluar UIA..
    Pasal watak dalam Nur Kasih tu, nak jadi pelakon utama terus, mmg le x boleh. so jadi aje lah pelakon pembantu, watak Adik Nur Amina tu mcm sesuai sangat ler..! ;)

    ReplyDelete
  2. alif lam, biasa la 2..nk brubah bkn sng...sket2 la, at least ad gk prubahan wlaupun kt uia je pkai tdung n kt lua bkk, try blaja kt uitm ke kolej mne2 ke, da la kt lua xkai tdung kt clz pn xkai tdung...kdg2 yg kai tdung pn prangai bkn baik...blaja ilmu agama, pkai tdung labuh upenya nk ttup prot buncit mengandung...<<<< kisah bnr ni..

    ReplyDelete