Tuesday, September 15, 2009

Melodi Raya...


Salam...

Yeay, tak sampai seminggu lagi, kita semua akan menyambut Syawal, cepat betul Ramadhan hampir nak berlalu pergi. Actually, bila dah besor ni, tak terasa sangat terujanya nak raya ni, kalau zaman budak2 dulu memang seronok la kan. Pada aku Ramadhan tu lagi best, suasana bulan nya pun aura dia rasa lain, mendamaikan.

Citer pasal raya ni. salah satu perkara yang membuatkan suasana tu rasa meriah atau membuatkan sesetengah orang terasa2 semangat raya tu adalah LAGU-LAGU RAYA! Nak plak start dari 15 Ramadhan ke atas, stesen2 radio dah start dok pasang lagu2 jenis ni kan? Tak kira lagu lagu tu rancak ker, komedi ker, sedey ker, rock ker, etc, yang pastinya kita layan jer dan setiap lagu ada penggemarnya tersendiri. Tapi kebanyakkan dari kita, aku rasa ramai yang menggemari lagu-lagu raya evergreen zaman2 dulu kan macam Dendang Perantau (P. Ramlee), Selamat Hari Raya (Saloma), Seloka Hari Raya (Uji Rashid & Hail Amir), Bersabarlah Sayang (Sanisah Huri) dan yang lain-lain. Walaupun, lagu2 lama ada yang di nyanyikan semula penyanyi2 angkatan baru zaman sekarang dengan cara mereka tersendiri, tapi rasanya still tak dapat menandingi susunan muzik, feel penyanyi2 terdahulu kan? Tapi still ada lagu2 raya zaman baru ni yang still sedap di dengar dan rasanya mungkin gak akan jadik evergreen satu hari nanti macam lagu Satu Hari Di Hari Raya (M. Nasir), Pulanglah (Aishah), Nazam Lebaran (Dato Siti Nurhaliza).

Aku pon ada lagu2 raya kegemaran aku gak. Kalau dari list lagu2 lama tu, aku suka:

1. Seloka Hari Raya (Uji Rashid & Hail Amir)
-Lagu ni di cipta sekitar tahun 1977, ciptaan Ahmad Nawab. Aku suka lagu ni sebab rasa sweet jer gandingan duet ni, ada unsur usik ngusik siket. Sesuai dengan tajuknya seloka, so elemen usik ngusik, bergurau tu kena ada untuk menunjukkan kemeriahan menyambut Syawal. Plus muzik nya memang membuatkan kita rasa nak berjoget.

2. Balik Kampung (Sudirman)
- Huh, saper yang lama tak balik kampung, kalu dengar lagu ni on the way balik, memang semangat giler nak cepat sampai! Walaupun tang lirik yang awal2 tu, kita tak baper hafal tapi cayalah, tang korus tu, konfem ramai2 bley sambut, "Hohoho...balik kampung! Hohoho balik kampung!" Happening kan lagu ni? Cara Allahyarham Sudirman nyanyi lagu ni dengan penuh semangat, membuatkan kita tak sabar nak balik! Lagu ni di cipta masa aku tadika, tahun 1984.

3. Suasana Riang Di Hari Raya (Junainah M.Amin)
- Lagu ciptaan Kassim Masdor, lirik Yusnor EF, tahun 1973. Suka lagu ni sebab menyerlahkan sifat 'kekakakkan', very the 'kakak2', he3x...Alah yang liriknya, "Marilah adikku, Marilah bersamaku, Ku tukarkan bajumu yang baru..." Lirik simple tapi as kakak yang bertanggungjawab pada adiknya, beri nasihat, ambil berat dan mahukan adiknya happy di hari raya.

4. Bersabarlah Sayang (Sanisah Huri)
- Pencipta lagu, penulis lirik, tahun di terbitkan, sama seperti lagu di atas. Antara lagu raya yang bernada sedih yang aku gemari. Walaupun pitching Sanisah Huri ni tinggi, tapi the way dia bawak lagu ni still menyampaikan maksud sedih lagu ni. Penghayatan dia bagus pada aku. Aku tak suka version Anuar Zain, dok beh langsung...terlebih vibrate!

5. Suasana Di Hari Raya (Anuar & Elina)
- He3x...still minat gak lagu Anuar Zain yang satu ini. Nak plak lagu ni di cipta masa zaman aku kanak-kanak, tahun 1986, aku Darjah 2 masa tu. So, sah2 la aku membesar ngan lagu ni. Lagu ciptaan Adnan Abu Hassan dan lirik Habsah Hassan. Masa kat hostel RPS, aku ngan kengkawan aku ada percubaan nak ubah lirik lagu ni, tapi aku sendiri pun dah lupa lirik tu camner.

Lagu2 raya zaman moden ni, aku suka....:

1. The one and only - Pulanglah (Aishah)
- Seingat aku, lagu ni kuar tahun 1991, ciptaan Adam Ahmad n lirik oleh Aishah sendiri. Aku suka lagu ni sebab kebetulan aku sendiri memang peminat Aishah sejak tahun 1990. Suara Aishah toksah citer la, memang nature vokal dia sesuai ngan lagu berbentuk lara dan sayu hati ni. Masa Tingkatan 1, sebelum skolah cuti raya, aku sibuk nyanyi lagu ni depan kengkawan, duet ngan kawan aku Rosidah Ibrahim @ Shidah. Suara Shidah ni memang best! Cikgu Lean pon admire vokal dia yang halus gemersik itew! Last 2 years, bila aku dengar lagu ni, aku teringatkan seseorang...Tapi takper, tahun ni sempena azam Ramadhanku, dia telah ku singkirkan sedikit demi sedikit...Hmm...lepas raya ni, patut karaoke lagu ni ar kat Red Box. Akan ku ajak kawan2 ku wat Rumah Terbuka Hari Raya di sana, yeay!Oh lagi satu, Setitis Cahaya Di Aidilfitri nyanyian Aishah pon best!

Dari koleksi Dato Siti Nurhaliza...

1. Bila Hari Raya Menjelma
- Ciptaan S. Atan dan lirik Nurul Asyiqin, sekitar tahun 2002 kalau tak silap. Bila dengar lagu ni, aku teringat kat arwah papa aku sebab ada lirik," Pada yang telah tiada, Kunjungilah pusaranya..."

2. Sesuci Lebaran
- Memula aku tak minat lagu ni, tapi ntah camner, waktu aku minat sorang mamat tu, lagu ni yang paling kerap aku dengar, wawawawa...sengal!Terbayang2 dia pakai baju Melayu kain satin nyer yang berwarna biru itew, ensem!

Nota Kaki: Teringat drama raya yang sedey, "Daun Ketupat Kering" lakonan Fauziah Nawi, Rosyam Nor, Rusdi Ramli, Rita Rudaini, Ezany Nizariff dan Intan Azura, sekitar tahun 2005 untuk tayangan RTM.

No comments:

Post a Comment