Saturday, April 25, 2009

Kursus Pengacaraan Majlis 1

Salam.

Hari ni aku join Kursus Pengacaraan Majlis kat Hotel City Villa, anjuran Kurun Teguh Ventures Sdn Bhd dengan kerjasama Persatuan Penyiaran Kebangsaan Malaysia (Penyiar) dan RTM. Patutnya, kursus ni on March tapi di postpone ke April. Kursus 2 hari, ari ni n esok. Yuran penyertaan RM 290. Aku memang camni, suka carik aktiviti untuk memenuhi hujung minggu aku, and pastinya mende tu ada kaitan ngan yang aku minat. Participants tak ramai sangat, tadi dalam 12 orang. Pada aku ok, ramai2 ni serabut kepala.



Fasilitator kitaorang Tuan Haji Chuari Selamat dari Klasik Nasional RTM. Aku masa zaman skolah dulu, memang suka tengok Tuan Haji ni, especially time dia jadik mc untuk majlis berbalas pantun kat tv or radio. Pada aku, dia simple, cukup bersahaja and bley buat lawak spontan yang simple tapi menarik hati audiens. Dia nyer experience dah lebey 25 tahun, majlis rasmi penuh protokol or tak rasmi, dah biasa buat.



Antara contents untuk ari ni macam mengenal suara,latih suara, cara penyampaian, persediaan sebelum acara n amali penyampaian untuk majlis rasmi. So far aku rasa, aku lebih serasi untuk majlis rasmi sebab ada skrip, so aku bley jaga intonasi (yang aku rasa still kena improve banyak...), nak pause kat mana aku bley tanda kat dalam skrip, lebih konfiden coz kita bley nampak flow majlis tu dulu on paper. Aku rasa pronounciation aku lagi clear, jelas dan teratur bila wat majlis rasmi (cuma aku rasa terikat n skema sometimes...). Compared tu majlis tak rasmi, kena banyak guna kreativiti, spontan, etc. Tapi apa2 hal, dengan exposure, latihan yang mantap, aku rasa aku bley perform kot, chewah, konfiden jer...



Macam mana aku bley minat mengacara? Aku agak, sejak aku wakil sekolah masa darjah 5 ke Pertandingan Bacaan Baku Peringkat Daerah Kinta. Tak susah pun, cuma ko kena baca teks kat rostrum tu jer. Aku dapat no 2. Then masa sekolah menengah, start berjinak2, macam aku school prefect, so time perhimpunan amik peluang. Giler btol ngan PA system masa tu. Kalo kat hostel, wat announcement parents nak jumpa sekian2 budak, jadik DJ lagu2 permintaan, baca request orang nak tuju2 lagu ni, suka betul aku. Lepas SPM, aku memang aim nak masuk UiTM, amik broadcasting. Kalau sebelum tu, sesaper yang amik Mass Comm ni kena ada STPM, tapi tahun aku tu tu, first batch dia wat Matrikulasi Sebaran Am, tapi kuota 80 orang jer included Matriks Laws skali, kalo tak silap aku. Cecita aku nak ganti Kak Ogy dalam Melodi, he3x...Akakkk jugakkk...



Nota Kaki Kanan: Best plak citer yang aku tengok ni, Head Over Heels, romantic comedy...aku memang layan kesah2 chenta ni, so aku layan dulu, ek. Nak dapatkan feel romantik, he3x...Cau Cin Cau!

No comments:

Post a Comment