Wednesday, April 15, 2009

Jakarta - Bandung Trip 27 - 31 Disember 2008


Baru sampai kat Soekarno Hatta International Airport, Jakarta. Aku follow group departure Sri Sutra Travel and Tours. Grup aku tu adalah 50 plus, but majoriti family. Aku ngan kawan aku, 'kache' jer yang single...Kitaorang naik flight KLM Royal Dutch, not bad la. Tapi cakap ngan kowang, stewardess dia compared to MAS nyer, kita punye lagi cun gilo, serius...Tourist guide from Indonesia yang bawak kitaorang nama dia Pak Suria. Kitaorang stay kat 3* hotel, Travellers Hotel.


Hari ke2 at Jakarta. Pagi tu masuk jap kat Ancol Dreamland, pusing2 tengok jer theme park tu. Walaupon baru pukul 9 pagi, tapi manusia dah ramai giler. Then, proceed to Tanah Abang. Aku suka gilo shopping kat sana. Shopping bazaar bertingkat2 n setiap tingkat macam ada specialties sendiri macam busana muslimah, tas tangan, etc. Majoriti orang yang meniaga kat sini, orang Minang. Tapi masa kitaorang gi tu, 50% jer kedai yang bukak coz ari Ahad, tapi tu pon tak larat nak jalan, beb! After lunch, gi Mangga 2, lagi satu shopping centre ala2 Sungai Wang Plaza. Tak suka arhhh kat sini, crowded gilo. Saper nak beli beg tangan imitation, kalo pandai carik kat sini, tourist guide aku beli smpai 8 bijik beg tangan, bley???


Hari ke3, still kat Jakarta before gerak pi Bandung. Ni Istana Presiden. Seingat aku, presiden Indonesia yang penah dok sini, Gus Dur sorang jer.


Depan National Monument @ MONAS. Dekat jer ngan Istana Presiden tu. Atas skali tu, gold tau! Landmark Jakarta la ni...


Scenery on the way ke Bandung, ikut hiway from Jakarta adala dalam 2 jam kot, aku tido jer sepanjang jalan. Kalau masa public holiday, bley jam lebey 20 km, ek.

Haa...tempat ni nama Cibaduyut. Tempat industri barang2 kulit. Tak pueh kat sini coz tak lama, that's y aku nak datang lagi, tak sempat nak carik kasut boot smpai lutut. Sepanjang jalan ni, bersepah2 kedai barangan kulit, best siot! Pas tu, sempat stop kat Stock Centre. Pun best kalo nak shopping kat sini.

Kat kedai batik...ehmmmm...apa nama dia ek? Famous gak arh kat Indonesia, Danau Hadi ker per ntah. Posing jer ngan kebaya sulam tu, mahal siot!!!

Ni kat Jalan Riau, sepanjang jalan ni kowang bley jumpa macam2 factory outlet, macam STAMP, The Heritage, Summit, Branded Club, Terminal Tas, etc. Selain Jalan Riau, factory outlet lain kat Jalan Dago (tapi kitaorang tak sempat gi...), Jalan Setiabudi yang famous ngan Rumah Mode, Mode Plus, Donatella, etc. Nak carik Versace, Polo, Ralph Lauren, Esprit, Calvin Klein, Guess, usahkan kata pompuan, lelaki pon bley gilo shopping!

Posing ngan ahli rombongan. Kalo kat Jakarta, banyak masakan Padang (yang aku sangat suka ngan sambal nye, smpai bertambah la makan nasik...), kat Bandung well known ngan masakan Sunda, tak sedap arhhh...makan pun ala2 alas perut. Orang Bandung lawa2 macam penyanyi Rossa, tapi tak jumpa pun yang lawa kat sini, hik3x...Before balik hotel, sempat singgah Cihampelas Jeans Street, tapi kat sini kol 9 malam dah tutup kedai, aku sempat beli t shirt Superman sehelai, ha3x...



Ni kat Hotel Topaz Galleria. Sempat posing before breakfast.


Kat Mount Tangkuban Perahu, kawasan gunung berapi. Aku suka kat sini coz kat puncak gunung yang sangat sejuk giler! Jalan nak naik atas ni, sempit, nanti aku tunjuk transport yang kitaorang naik kat atas ni, bas hantar separuh jalan jer . Shawl yang aku pakai tu bley dapat murah jer, tapi aku tak hengat harga, sowy arhhh... Owh, ya. Tangkuban Perahu tu maksudnya perahu yang terlangkup. Based on lagenda Sangkuriang ngan Dayang Sumbi. Lain kali ek, citer?



Kawah kat bawah tu berasap lagi tau! Tapi aku tak turun la nak mandi sulfur kar bawah tu, jauh gak nak turun...

Di hurung oleh orang2 yang sibuk nak berniaga souvenier. Macam gula di hurung semut, aku tak tipu...korang jejak jer tanah, berpuluh2 ikut ko, sibuk tawar menawar, aku siap tengking2 lagi sapa yang aku tak mau, hah, bley? Degil sangat!

Hah ni la jenis transport yang bawak kitaorang naik ke atas tu. Sempoi kan? Yang aku pegang tum beg bulu arnab, rege ada la dalam 50,000 rupiah.


Rendam kaki kat kolam air panas, Sari Ater Hot Spring. Ada la 10 km dari Tangkuban Perahu tadi. On the way, tu bley nampak oarng jual jagung bakar, lazat nyer...sate kelincir@arnab pon ada.



Ni kat Pasar Baru, konsep sama macam Tanah Abang kat Jakarta. Aku pon tak ingat aku ada bukak kedai kat sini, serius!



Balik hotel pon nak posing gak! Owh, sempat singgah Paris Van Java, shopping centre elit siket la kat Bandung.

Last day kat Bandung after breakfast. Terpengaruh dengan Faizalku Tahir!



Nak balik dah...kat airport Jakarta, sempat singgah shopping lagi kat ITC Cempaka Emas, tak tipu...

Nota kaki: Malas nak citer panjang lebar, aku letey baru balik Temerloh ni...


1 comment:

  1. Weh..nnt kalau ada plan nak jenjalan heloo..helooo la aku ek..next trip aku bulan 6 ni..gi mana?kau tgk je blog nanti...muahhahah

    ReplyDelete