Friday, April 24, 2009

ASK 1996





Salam...

Melangkah ke hadapan bersama tradisi....ni kira macam tagline untuk Akademi Seni Kebangsaan (ASK) or nama sekarang Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA). Institusi ni IPT bawah Kementerian Kebudayaan (sori, tak ingat full name yang baru, hah, bley...). Apa kaitan aku ngan tempat ni?



Since dari zaman skolah lagi, aku macam taksub ngan ASK, he3x...Masa lepas SPM, bila derang wat Gegaran ASK kat Ipoh Parade untuk introduce institution ni, bersungguh btol aku nak gi, nak dapatkan info. Aku ingat lagi nama abang yang briefing aku tu, Syed Mustapha, tak silap aku now dia jadik kareografer. Habis aku collect sumer brochures and siap beli borang permohonan. Masa tu ASK offer pengajian peringkat diploma untuk 4 tahun. Ada 4 program - Diploma Teater, Diploma Seni Tari, Diploma Muzik dan Diploma Penulisan Kreatif. Yuran pengajian pun murah, kalau tak silap, dalam RM5k jer. Aku rasa almost everyday aku dok belek2 brochures n application form tu, tak jemu2.



Hati aku berbelah bagi sama ada nak amik teater or seni tari. Aku suka acting coz aku suka mengajuk apa yang aku tengok kat tv, dengan kata lain meniru, he3x...Tari pon aku suka, sangat enjoy, aku ni pantang dengar muzik, mula la nak goyang2. Menyanyi memang aku suka sejak kecik sebelum tadika lagi, kaset pertama yang aku dengar adalah Apo Kono Eh Jang - duet Ally Noor & Mastura. Aku still ingat walkman yang arwah papa aku beli tu kaler kuning, n headphone dia ada sponge kaler oren. Smpai sekarang, aku still ingat lirik lagu tu...



"Jang...oh..jang...Mano pulak poie budak betuah ni...Sonyap yo...Siap la Jang oiiii....Kobau tu tok boie makan laie...

Then, Jang pulak smbut haa...

"Batu Kikir, jematan bosi...Gulai udang sebelango...alamak....eden lupo la apo lirik peh ni, ha3x...(tapi korang mesti ingat gak kan awek si Ujang ni namo ee...si Milah kan...)



Ok, ok...kontinue balik citer aku tadi. Aku rasa aku bley menyanyi, suara pun kalo di asah, memang ada unsur2 komersial, wah dengan zuhudnye. Bila TV3 introduce Muzik Muzik tahun 1986, lagi la bertambah2 minat aku kat muzik. Tapi aku tak berani amik Muzik coz aku tak pandai main musical instruments, eden cukup tak suko sebab takdo bakat. Cikdu skolah soh tiup recorder lagu Pengakap Muda, mulo la menggelabah. Seingat aku, masa umur 8 tahun tu gak, aku dah berani nyanyi depan public, tapi khalayak skolah rendah la kan, macam Hari Guru. Lagu tak lekeh, Sekadar Di Pinggiran tu...



Penulisan Kreatif? Aku suka membaca, tapi bab2 menulis ni, walaupun ada minat, tapi aku tau, aku tak cukup kreatif untuk menulis. Aku penah join bengkel penulisan drama radio masa form 4 kat SM Seri Putera, Ipoh (siap kena bawak mesin taip sendiri, ek, berat giler...kowang mesti tau mesin taip zaman tuh jenis camner kan...), serius mati idup semula, smpai abis bengkel pon skrip tak siap2 coz idea pun takde, seksa siot! Tapi kalo ada bakat n minat, interesting actually dunia penulisan ni, bley tulis lirik, novel, cerpen, skrip drama/filem/radio, biografi,etc.



Finally, aku decided nak apply Diploma Seni Tari, yeah! Why? Ye lah, nama pun budak time tu, aku rasa macam teater tu serius siket, compared to tari, ko gerak2 smbil ikut muzik, less pressure aku rasa, he3x...Aku dapat surat panggilan interview coz saper2 yang apply nak amsuk ASK, kena melalui ujibakat dulu. Bukan senang, beb...kalo aku dapat, aku 3rd batch ASK yang 1st batch nye tahun 1994. 1st batch otai2, macam Zack KOOL, Norzizi Zulkifli, Juhara Ayub, Siti Jasmina Ibrahim, Rosman Ishak, Mohd Shahrul Mizad Ashaari @ Eijat, Azizul Zahid Jamal @ Toemoe, Samoza, etc, sumer nama2 besar dalam industri (maybe kowang tak familiar la kan...). Tapi sayangnye, aku tak dapat gi ujibakat tu sebab time tu arwah papa aku tak sehat due to sakit jantung. So, aku terpaksa la melupakan hasrat aku nak join ASK, rasa sedey masa tu. By the way, aku proud ngan arwah papa aku coz dia tak pernah sama sekali halang apa yang aku nak buat apa yang aku minat, memang supportive (walaupun dia garang...). Siket pun dia tak halang. Dia siap bley cakap, kalo aku tak dapat sambung blaja kat mana2, dia memang tak kisah aku amik Diploma Seni Tari tu, best kan?



Nota Kaki Kiri: Lepas SPM tu, aku mintak macam2, UPU (time tu borang UTM n UPM jual asing tapi still kena include dalam form UPU, beratur panjang tu kat Pejabat Pos Besar Ipoh...), ITM (borang IPT yang 1st skali aku beli), maktab perguruan, politeknik n ASK...


No comments:

Post a Comment