Monday, August 10, 2009

A Walk To Remember.

Salam...

Ini adalah antara filem faveretku, A Walk To Remember, lakonan Shane West ngan Mandy Moore. Filem ni aku rasa dah lama, tahun 1997 kot. Aku tengok citer ni lambat siket, tu pon masa TV3 tayang hari Jumaat slot Mega Movie ek, few years back. Masa tu aku tengok kat umah mama aku kat Kota Bharu sambil baring depan tv. Mula2 ingatkan boring tapi lama2 melekat pulak aku tengok movie ni sampai habis. Harus la aku suka layan love story kan. Kalau sebelum ni, aku tak pernah amik port pon saper Mandy Moore ni, lepas tengok movie ni, terus aku tersuka kat dia. Suara dia merdu giler babas, beb! Cantik n sweet. Balik KL, terus aku cuba carik CD cerita ni n terjumpa masa J Card Day Jusco Bandar Puchong tahun 2007, terus aku beli tanpa ragu2.

Aku pon tak tau asal, tengok movie ni banyak kali pon, mesti airmata aku menitik2, very the Neng Yatimah kan? Citer simple jer tapi aku suka bila hero tu, Shane West yang asalnya geng2 budak nakal, salah satu denda yang di kenakan oleh pihak sekolah ialah buat charity work n kena involve ngan teater nyer performance, so masa ni dia jumpa Mandy Moore, yang kategori budak baik, ye lah anak paderi. Dalam janji tak mau jatuh cinta each other, after that pementasan, terasa 'hilang sesuatu' sebab dah terbiasa together2 kan, hik3x...cinta sudah berputik dan perasaan memang tak boleh di nafikan bila masing2 sudah tertarik antara satu sama lain. Masa hero-heroin dok sibuk bercinta dalam movie ni pon, ngan aku2 sekali feelin, wawawa...Mula2 biasalah, ayah heroin mana suka ngan anak dia kawan ngan budak nakal. Tapi bila hero tunjuk perubahan sikap yang positif, nak berubah jadi better person n serius nak kawan ngan heroin, so ok lah. Masa memula nak ajak kuar dating, siap mintak permission ayah lagi, kalau aku pun suka lelaki gentleman cenggini, ikhlas dan bersungguh, ada effort.

Tapi rupa-rupanya heroin ada penyakit kritikal (bukan asthma yer...), so takleh hidup lama. The best part, bila hero ajak heroin kahwin sebab dia nak bahagiakan heroin sebelum ajal sampai. Aku pulak meleleh airmata masa Shane West cakap, "Will you marry me?", aku yang jawab, "Yes!!!", hu3x...sengal! After 1 month derang kawin, heroin pun passed away. Siapa sangka, dari seorang budak nakal, hero tu melanjutkan pengajian dalam bidang perubatan, bakal doktor, semuanya di sebabkan oleh wanita kesayangannya itu. Life ambition heroin sebelum dia menutup mata adalah untuk melihat miracle. Dan miracle itu ialah suami dia sendiri, isk3x...sukanya...

Moral of the story, kita tak pernah terfikir pun, nasib kita in future macam mana. Pertemuan kita dengan orang2 tertentu sometimes merubah keseluruhan hidup kita sama ada menjadi lebih baik atau pun mungkin lebih buruk. Dan maybe, orang yang awal2 nya kita tak pernah suka, or tak amik port, alih2 memainkan peranan paling penting dalam hidup kita, maybe tanpa kita sedar jugak. Lihat ler dengan mata hati, gerak hati kita tidak pernah menipu apa yang kita rasa...

Nota Kaki: Bertambah stress bila hifi aku ni rosak, tak bley play vcd, waaaaaaaa....menci lah!

2 comments:

  1. kak mirza, novel dia lagi sedih
    44x baca pon bleh nangis lagi..
    plg suka ayat "my love for you is like wind, u can't see it, but can feel it"(lebih kurg cmni la..)

    ReplyDelete
  2. Owh, novel dia lagi best ek? Akak tak pandai Bahasa Inggeris macam Cik Taten yang tengah wat master, hik3x...

    Aaah, ingat ayat tu!!! Kalao dalam movie, rasanya scene yang last sekali taim hero2 sorang2 teringat kat heroin yang dah mati.

    ReplyDelete