Wednesday, August 26, 2009

Ketuk Ketuk Ramadhan.

Salam...

Hu3x...ada gaya pengacara tak nak ganti Sheila Rusly dalam rancangan memasak kat TV? Or gambar ni lebih sesuai untuk jadik cover depan kompilasi buku resepi terbaru aku? Uiks, pandai ker Cik Manja? Tanpa perancangan awal, ntah macam mana aku boleh terjebak berbuka puasa kat umah Natrah plak petang tadi. Ikut hati aku macam nak balik lewat dari opis sebab kije memang tengah banyak giler. Bulan puasa ni opis aku sampai 4.30 petang jer. So far aku tak pernah balik on time lagi. Tadi kira paling awal la aku kuar, 4.45 petang. Tu pon Natrah dah membebel kat aku sebab lekat lagi kat meja check documents. Harus la aku angkut adik aku Pok Yie berbuka sekali kan?

Yuhooo...anak dara tunjuk rajin kat meja makan! Kitaorang sempat singgah Bazar Ramadhan kat area Ampang tu tambah juadah apa2 yang patut. Dalam hujan sepanjang petang tadi, tak peduliks, redah jer...Actually Che Jah dah masak, tapi tak expect ada artis2 nak datang berbuka kat umah dia, so tu yang tambah beli macam2, dia dah panik, ngeh3x...Kitaorang tadi berbuka 6 orang; Che Jah, Natrah, Kak Sal selaku tuan rumah dan artis jemputan terdiri dari aku, Pok Yie dan Iera Pretty (kesian dia berbuka sorang hari ni sebab husband dia outstation pi Egypt).

Yeah, macam hidangan buffet pulak kan atas meja ni? Aku kira ada la 15 jenis makanan kot atas meja tu. Che Jah masak ikan cencaru bakar inti kelapa lengkap ngan air asam, asam pedas ikan tenggiri (pergh...memang best gilo!), sambal ikan bilis ngan tempe (pon sedap!), salad telur ngan kuah sekali (memang best!) ngan sayur kobis goreng campoq udang siket. Dari bazar, si Natrah ni dok pulun beli macam2 mende; ayam percik, murtabak, roti boom, popia, kuih tako, mee goreng. Aku cuma beli kuih cara berlauk. Adik aku beli Vade. Kak Sal ada beli laksam, otak-otak. Ada juga buah tembikai dan kurma. Minuman-air honey dew dan teh O. Huh, mau tak pecah perut aku tadi?

Sempat posing ala2 Artis Baru Mangga sebelum waktu berbuka. Mengucap panjang Che Jah dengan perangai kitaorang sibuk nak amik gambar depan rezeki. Aku ok, anak bongsu dia tu yang over siket, muahahaha...Yang jadik photographer tu, sah2 la adik aku guna kamera handphone dia.

Dan sebenarnya yang membuatkan aku kenyang adalah 'lauk' yang besar ni, wawawawa...Awal berbuka, aku baru makan 2 biji kurma, tapi aku dah kenyang bila tengok fomfuan ni makan! Sampai Che Jah pun tegur, "Mirza...apsal tak makan? Dok tengok jer Natrah makan?" Huh, dia memang suka makan! Enjoy eating, yeay! Hari Ahad ni aku 'serang' lagi umah Che Jah!

Nota Kaki: Teringin nak berbuka puasa kat Restoran Seri Melayu, Jalan Conlay.

2 comments:

  1. kelakarla baca ko punye entry nih. kalu ko tak dapat jadik artis, wartawan mangga pon boleh jugak. wartawan pon glamer ape skrang nih?hehehehe

    ReplyDelete
  2. Aaaaaaaaaa...Head Comm Sports @ Rec ku!!!!!! Camner bley tersangkut jupe aku kat sini ni?

    ReplyDelete