Monday, August 17, 2009

Budak Lelaki 18 tahun...

Salam!

Yeay, selepas 5 hari berkampung di Kuantan, saya sudah kembali semula ke kota metropolitan Kuala Lumpur, chewah! Nyaris jer nak beli rumah kat Batu 4, Jalan Gambang, hu3x...Nak citer panjang, aku baru jer sampai umah pukul 10 malam tadi, memandu dari Kuantan sendirian...seperti biasa, pelik jugak tak rasa penat padahal ni hari ke-8 aku kerja tanpa cuti rehat lagi. Cuma on the way balik tadi, aku rasa ngantuk, kepala rasa berat jer. Nak ilang ngantuk, aku speed ala kadar dalam 140 - 160 km/j. Pastu bukak radio kuat, hmm...pitching ku masih tak lari, still bley tarik tinggi lagu Di Alam Fana Cinta, hu3x...Pastu clubbing sorang2 dalam keta lagu Poker Face-Lady Gaga kat KL-Karak hiway, layannnn...

Hmmm...masa interview petang tadi untuk jawatan General Worker AME Kuantan, hati aku tersentuh betul dengan sorang candidate ni. Sorang lelaki berusia 18 tahun (sebaya dengan adik perempuan bongsuku...). Bila aku tanya pasal working experience, actually dia dah mula bekerja sejak usia 15 tahun as cleaner kat Plaza Tol Kuantan, selama 2 tahun. Lepas balik sekolah jer, dia terus wat kerja2 cleaner tu sampai pukul 11 malam setiap hari. Habis kerja, balik umah, buat kerja2 sekolah sampai pukul 2.30 pagi. Aku pon tanya, apa yang membuatkan dia nak kerja lepas sekolah tu. Rupanya, parents dia bercerai, mak dia kerja cleaner dengan gaji RM 500 sebulan, tak cukup nak menanggung persekolahan dia 4 beradik. So, sebagai anak sulung, dia rasa bertanggungjawab nak bantu family dia. Semua perbelanjaan sekolah diri sendiri, dia guna duit hasil titik peluh dia sendiri, kerja sebagai cleaner tu. Isk3x...mata aku sudah berair ketika itu bila mendengar kisah hidup lelaki ini. Dalam usia masih muda, dia memikul tanggungjawab yang sangat besar. Cara dia jawab soalan2 aku tadi pon, aku dapat rasakan yang kepayahan hidup selama ni, membuatkan hati dia menjadi sangat tabah n yakin dengan apa yang dia buat. Walaupun result SPM tak berapa bagus, tapi cara dia jawab, menunjukkan kematangan dia berfikir dan cara dia present diri dia dalam interview tadi pon, better dari sesetengah calon yang ada kelulusan lagi tinggi. Insaf aku bila dengar cerita2 orang2 hidup susah ni...aku perabih duit, terer la, ngeh3x...

Nota Kaki: Hmm...malam tadi ada orang sms, kata dia kagum tengok aku ni tabah dan tenang orangnya, hu3x...mata rosak kot. Kali terakhir orang cakap camtu kat aku, masa umur aku 18 tahun, taim Lower Six kat SM Anderson, Ipoh. Derang tak tengok lagi taim aku gelabah biawak camner...

2 comments:

  1. Manja, selamat berpuasa! Aku rasa cam kenal jer mana ko amik gambar ni...macam kat Tamarind Springs jer...betul tak??

    ReplyDelete
  2. Muahaha...aah..kat sitew arrr...
    Selamat Berpuasa juga!

    ReplyDelete