Wednesday, August 19, 2009

Jan Jan Jala...

Salam...

Sejak dari minggu lepas, ntah kenapa dalam kepala otak aku berfikir tentang perkara ni...Kalau aku tak kerja, aku nak buat apa, ek? Bisnes? Wooo...aku bukan la orang yang otak bisnes walaupun orang kata pompuan Kelantan pandai berniaga. Puncanya? Sebab aku membesar kat Perak berbelas2 tahun lamanya, he3x...Abis tu, aku nak wat apa haaaaaa....

Masa zaman sekolah dulu, aku ada cita2 nak bukak tadika. Sebab aku suka ngan kanak-kanak. Walaupun deal ngan budak2 ni, memerlukan kesabaran yang tinggi, mencabar tahap temper aku, tapi telatah budak2 ni, boleh buatkan kita rasa terhibur kan? Lepas SPM, aku memang ada mintak masuk maktab perguruan, opsyen Pra-Sekolah n dapat interview kat Maktab Perguruan Ipoh, tapi tak gi coz dah dapat offer UIA masa tu. Then, lepas grad UIA, ada jugak mintak KPLI Pra-Sekolah, dapat interview kat Maktab Perguruan Ilmu Khas tapi failed! Frust betul aku taim tu. Dah la Assessment PTD pon kantoi taim tuh, wawawa...

So, berbalik kepada isu aku tak kerja tapi aku nak buat apa, aku macam ada terfikir balik pasal minat ku yang satu ni. Plus, aku terfikir, dalam usia yang dah meningkat dan nature kerja aku sekarang, isk...no komen la. Aku terfikir nak kerja or buat something yang at least ada masa terluang untuk keluarga. Knowing me, aku cuak kalau urusan keluarga tu yang aku terabai, tamau! tamau! Coz aku ni kalau dah kerja, komitmen tu, insya Allah ada, so cuak la kalau keluarga tu di abaikan. Kawan aku ada tanya, " Ko ni nak settle down ker? Lain macam jer..." He3x...tak juga, tapi ada terfikir pasal mende2 ni. Ye la, soal carik rezeki, kena la fikir panjang, waras, tengok kemampuan diri, matang sebab ni melibatkan soal untuk jangka masa panjang. Walaupun minat nak buat itu ini, tapi bila takde skill nak berbisnes, of course ada rasa lack of confidence. Knowledge pun kureng.

Masa study kat UIA, ada jer beberapa kawan pompuan ku yang minat nak bukak tadika. Kitaorang target umur 40 tahun nak bukak, hah, bley? Bukan kerja senang, at least kena tau selok belok field ni macam mana. Pelan2 aku ada la kumpul beberapa buku macam Panduan Untuk Pengusaha Tadika, Tadika Berkualiti, Panduan Pendidikan Pra Sekolah dan Panduan Kurikulum Pra Sekolah. Huh, berdarah pusat jugak, beb! Macam mana nak mengurus penubuhan tadika, pengurusan kewangan lagi, marketing, manage staff, manage kelengkapan macam nak beli kelengkapan, nak susun macam mana, ruang belajar, aspek keselamatan, makan minum budak2, nak plan program tahunan macam sukan, konsert kanak2, hari graduan si cilik tu, penilaian perkembangan budak2 tu lagi, dan isu2 lain serta cabarannya macam dari parents sendiri, turn over cikgu, etc. Penat woooo...long term planning, business plan mau kena superb gilo nih! Dan antara yang paling penting, hasil perkembangan budak2 tu sendiri. Nak bentuk orang jadi manusia ni bukan senang, beb. Tak tau la tercapai ker tak anganku yang satu ini, he3x...Bila tengok contents Diploma Profesional Pendidikan Awal Kanak-Kanak, rasa cam best jer. Kalao anak aku melawan sok, aku tunjuk jer diploma aku, wawawa...sengal!

Nota Kaki: Lagi 9 tahun jer bakal menginjak ke usia 40 tahun...apa jer achievement aku dalam hidup so far? Pelan2 kayuh, cool...beb...

3 comments:

  1. Kalau betol dah minat dari dulu, kena teruskan usaha murni ko ni.. Nanti buleh lah aku anto anak aku kat tadika ko (eh jap jap..aku ada anak ke?)..

    ReplyDelete
  2. anak kucing bukan byk ke akak?
    hahahah

    ReplyDelete
  3. Nat, ko nak kerja ngan aku tak? Jadik trainer, wawawa...Pok Yie sah2 la aku lantik jadi photographer time graduation budak2 tuh...

    ReplyDelete