Friday, August 21, 2009

Aku dan Ramadhan...

Salam...

Aku rasa kowang pon sama macam aku, tiap2 tahun tengok muka pakcik yang kat dalam tv ni kan? Betul tak? Dia jer la yang announce bila nak pose, nak raya puasa, nak raya haji segala. Compared to Syawal n Ramadhan, aku actually paling tak sabar nak tunggu Ramadhan. Tak tau apsal, tapi aku rasa suasana bulan ni sangat menyeronokkan. Pesta makanan kat Bazar Ramadhan toksah citer la...non Muslims pun tumpang sekali memeriahkan keadaan. Kat bawah ni ada siket info pasal aku dan Ramadhan...

1. Aku start puasa penuh, kalo tak silap masa Darjah 4, umur 10 tahun. Kira lewat tu la kan? Masa 9 tahun, aku tinggal sehari jer, tu pon masa 1st day puasa. Sebelum2 tu, aku macam takde memori sangat pasal puasa ni...

2. Aku tak percaya bila ada orang lelaki nak ngelat tak puasa melainkan kalau derang jatuh sakit or kerja berat. Lain la orang pompuan memang ada cuti bulanan 7 hari. Aku selalu assume semua orang lelaki berpuasa sampai la tahun lepas, kawan2 lelaki aku cakap, ada lah orang lelaki yang sengaja tinggal puasa, macam jugak orang tinggal sembahyang. Oh ye ker? Hik3x...aku selalu bersangka baik pada orang, wawawawa...

3. Aku adalah orang yang tak bangun sahur. Jarang sangat2! Melainkan kalau ada member2 yang ajak kuar, baru aku sahur. Kenapa ek? Sebab bila aku makan taim sahur, mesti aku akan kelaparan bila puasa keesokannya, bila tak sahur, ok pulak. Tapi kawan2 aku soh bangun gak minum air, amik pahala sahur.

4. Aku dan beberapa kawan sekolah masa kat asrama suka ngelat nak gi terawih dengan menyorok bawah katil or dalam locker, tutup lampu dorm, kunci pintu macam semua penghuni dah gi surau, ngeh3x...Termasuk senior2 aku juga ikut ngelat, bila warden datang check, dia tengok dorm kosong jer, hu3x...

5. Sebab terawih jugak la, hati aku terdetik pada seseorang yang berasal dari Besut, Terengganu.Hmmm...semalam sudah genap 2 tahun dia 'sepi'...Dengan ini saya mengisytiharkan, melepaskan perasaan itu 'jauh-jauh' sempena bulan yang mulia ini, azam dan kekuatan yang baru, huyo! Hati saya sudah bebas!

6. Bila tiba bulan puasa ni, satu-satunya orang yang aku sangat2 teringat and nak dia ada adalah Arwah Papa aku, isk3x...Aku akan teringat menu wajib ada kalau berbuka kat umah yang arwah suka iaitu sira pisang, nak pulak kalau pisang nangka. Sebelum berbuka letak dulu dalam peti sejuk, pergh...best! Lagi, sepanjang bulan puasa, arwah suka beli buah tembikai, tak pernah putus. Lagi, masa kitaorang duduk kat Ipoh, arwah suka beli Murtabak Wan yang famous kat area Stesen Keretapi Ipoh. Hmmm...windunya...

7. Bazar Ramadhan - Tempat faveret tapi bila sampai sana, pusing2 2,3 kali pon, aku tak tau nak beli apa. Since dok kat Keramat ni, ada few places jer yang aku selalu gi - Wangsa Maju, Taman Melawati, Setiawangsa (yang dekat sekolah rendah tu...), Keramat AU2 n paling jauh kat Greenwood. Kalau dok Ipoh, arwah papa aku selalu bawak gi Taman Cempaka, tak pon Medan Gopeng. Aku kurang gemar beli lauk pauk kat Bazar Ramadhan sebab susah nak carik yang sedap...

8. Juadah berbuka - Aku sangat tidak cerewet...setakat 3 biji tamar dan air kosong sudah ok kalau tak sempat. Masa kerja Jusco dulu, selalu sangat berbuka dalam Putra LRT or dalam kereta dengan air Milo kotak dan roti ikan bilis Gardenia seketul. Kalau gi Bazar Ramadhan, selalunya aku akan carik puding jagung ataupun agar-agar dan yang sewaktu dengannya, kuih limas@tako@tepung pelita ek, kadang2 roti jala atau murtabak, karipap, pulut panggang, he3x...Makanan berat, susah2 sangat aku carik nasi kerabu jer, nasi lemak pun ok, takpon bihun sup. Ayam2 percik ni, ikan bakar ka, tak pernah la layan sebab tau tak habis. Air pulak, suka benor aku ngan sirap bandung or air jagung. Air tebu mak tak minum ek...

9. Masakan mama - Hmmm...harus la kalau dengan mak, manja lebih siket kan? Ayam percik, burung puyuh masak kicap, ikan bawal sweet sour, sambal tumis ikan bilis petai, udang masak lemak kuning, goreng ikan kering pari, gulai darat, kari daging, bla...bla..bla...Kalau umah mak sendiri, bau ikan kering tu pon dah bley membuatkan aku bangun sahur, hu3x...Nak balikkkkkkkkkkkkk....waaaaaaaa.....

10. Solat terawih - Teringin nak gi Masjid Wilayah Persekutuan, Jalan Duta. Tak tau apsal...Yang pasti, aku memang suka ruang solat Muslimat di letakkan kat tingkat atas, luas dan selesa. Nak plak kalau air cond pon best macam Masjid Asy-Syakirin, KLCC. Tahun lepas, aku gi area umah ni jer, Masjid Muadz bin Jabal, Setiawangsa, huh, nak parking pon susah, ramai sangat. Tak pon, wat sendiri kat umah, kalau rajin, ngeh3x...

Nota Kaki: First day berbuka puasa kat umah adik @ Greenwood. Nat, minggu2 yang mendatang, aku bukak puasa kat umah ko, ek, huargh3x...


4 comments:

  1. Bagus le ko dah buang dia jauh2. Bebaskan dirimu ....

    By the way, mesti ko heran kenapa tetiba aku ada kat sini, kan? Bila baca entry ko yg ni, aku terpanggil untuk memberi komen yang mampu membina sahsiah diri ko. So, here I am.

    ReplyDelete
  2. Tetiba aku rasa nak komen lagi ... :)

    Sebut pasal Ramadhan, yg paling aku takleh lupa, aku cedera kene mercun.
    (sebenarnya bunga api je, tapi kalau sebut mercun, gampak skit bunyi, kan?)

    So, al-kisahnye, aku ngan abang aku main mercun depan rumah (atau main bunga api, bergantung pd versi mana yg ko prefer), pastu terasa panas kat perut. Pastu baju aku berasap. Then baru rasa sakit kat perut. Rupenye, memang dah terodok batang mercun tu (atau bunga api la) (dan sebenarnye tercucuk skit je, tapi aku memang dari kecik selalu mendramakan keadaan, maka pekik lolong aku masa tu power jugak la).

    And, sampai sekarang, everytime aku buat modelling (skali lagi, 'dramatization'), aku tak dedah perut, sebab ada parut kene mercun (ok la, bunga api).

    Itulah kenangan Ramadhan saya.

    ReplyDelete
  3. Arrrrrghhhhhhhhhh....

    Asal makhluk ni ada kat sini haaaaaaaa....Kata ada 1 komen tapi 2 comments skali jalan ni? Aku memang stress ngan makhluk nama Che Pi kalau kasik komen, macam Paul Moss, takut seyyy...


    Ko memang mengong kan? Alwiz 'drama queen'!By the way, aku mengalu2 kan komen ko yang seterusnya sebab ko memang pandai bercerita n citer2 ko selalu membuatkan aku terhibur dengan gelak sensorang depan PC, ngeh3x...

    ReplyDelete
  4. Salam, murtabak wan skang kt jalan ashby, :)

    ReplyDelete