Wednesday, September 15, 2010

Saving Milly...

Salam....
Sehari sebelum aku balik kampung untuk cuti raya tu, dalam keadaan mamai makan ubat, aku sempat layan movie omputeh ni thru Popcorn n Wednesday kat 8tv. Memula aku ingat citer apa la kan, dalam hati aku ingat sure tak best la kot. Layan punya layan, eh, best plak cerita ni dan semestinya antara filem yang akan membuatkan aku terus terpaku untuk menonton adalah 'love story', wawawawa...
Filem Saving Milly ni berdasarkan kisah benar kalo tak silap aku dan ada novel jugak;'Saving Milly:Love, Politics and Parkinson's Disease' yang ditulis oleh Morton Kondracke, husband Milly yang merupakan wartawan politik. Kalo tak silap aku, filem ni di terbitkan tahun 2005 dan di lakonkan oleh Madeleine Stowe as Milly Martinez dan Bruce Greenwood as Morton Kondracke. Kisahnya pasal perjalanan hidup suami isteri ni dari memula derang kenal sampai la Milly ni di sahkan mengidap Parkinson hingga akhir hayat dia. Nak details, kowang search la ek and movie ni pun ada kat youtube. Aku baru jer layan untuk kali kedua sampai meleleh2 lagi airmata aku, hu3x...Aku kan penghayatan lebih sikit kalo tengok love story nih.
Aku paling kagum dengan acting Madeleine Stowe tu, serius excellent! Bila tengok tu, aku rasa watak Milly tu memang milik dia. Pada aku, dia cantik, bijak, tegas dan tau apa yang dia nak, sesuai dengan karakter dia seorang aktivis masyarakat. Berlainan sungguh dengan karakter husband dia tapi perbezaan tu lah yang saling melengkapkan dan mereka saling mencintai. Karakter Morton tu nampak macam lurus n cool jer, tambah skema dengan cermin mata besar berbingkai tu. Dari segi luaran, memang nampak Milly lagi dominan la pastinya. Madeleine pada aku cemerlang bila taim dia menghayati watak pesakit Parkinson tu. Satu scene, bila husband dia angkat dia dari wheel chair naik ke atas katil, aku terfikir, macam mana dia 'lembikkan' or 'lemahkan' tubuh dia supaya nampak real tak berdaya. Lagi, facial expression dia taim ngan husband dia dok flashback kenangan derang masa tengok album gambar2 lama, dengan keadaan masa tu dia dah uzur dan tak mampu bercakap dah. Lakonan Bruce aku suka everytime dia pandang Milly dari zaman bercinta sampai la dah tua; dari mata dia penuh kasih sayang, weh! Hu3x...Cemerlang betul derang ni berlakon sampai masuk ke ulu hati aku, gitew! Memang nampak kisah cinta sejati, I loike!
Sorang kawan lelaki aku pernah cakap,"Hish, ko ni suka sangat kisah cinta orang2 tua!" Hek eleh, biarlah! Layan apa kisah cinta orang tua ni, nampak abadi weh sepanjang hayat. Melalui perbuatan pun sometimes nampak ketulusan dan keluhuran cinta mereka, saling sayang menyayangi. Ni bukan setakat dalam filem la, kat real life pun kadang2 kita leh tengok contoh yang bagus. Macam bulan puasa ari tu, aku borak ngan wife Quality Advisor company aku, yang kitaorang pangge Mak Aji. Kitaorang borak ngan dia tanya soklan nih,"Pak Aji dulu ngorat Mak Aji macam mana ek?" Slumber jer dia jawab,"Owh, kitaorang sesama ngorat!" Wawawawa...kiut giler! Kitaorang suka tengok pasangan Haji ngan mak Aji ni, nampak loving jer walaupun dah tua. Pak Aji memang best la, sangat ayah2! Kalo bulan puasa, derang akan bangun pukul 3 pagi, untuk sesama qiamullail kat Masjid Negeri Shah Alam, best kan? Then, memenuhi masa dengan beberapa aktiviti mesjid yang lain, dan main golf juga!
Eh, ni dah masuk citer Pak Aji ngan mak Aji plaks. Tadi citer Saving Milly kan, he3x...Btw, movie sudah masuk dalam koleksi love story yang aku suka selain 'A Walk To Remember'. Oh ya, sesaper yang ada terjumpa VCD 'Saving Milly' ni, tolong inform aku yer, aku nak beli. Thanks!
Nota kaki: Kalau di beri peluang, saya juga ingin hidup di samping 'dia'...susah senang sama2, gitew!

No comments:

Post a Comment