Friday, April 2, 2010

CB @ PD.

Salam...

Hai! Lama tak update blog, seminggu lebih rasanya. Sibuk banyak la, bukan sikit. Hmm...esok Sabtu, 3 April 2010, so far, hari yang ke 13 ku kerja tanpa cuti rehat lagi. Last weekend, 27 Mac 2010, aku gi PNB Ilham Resort kat Port Dickson. Kojo ek, bukan bercuti tau!

Ni antara team members yang gi sana. Ada la 4 bijik kereta company, berkonvoi dari Shah Alam; yang terdiri dari 3 bijik Proton Waja dan 1 Odyssey. Kitaorang lepak kat sana 3 hari 2 malam, sampai Isnin.

Wah! Sampai jer kat lobby masa terhegeh2 nak carik toilet, aku sudah terpandang INI!!! So menarik perhatian la ini banner!

Ni lah kojo aku kat sana; Collective Bargaining (CB) atau dalam BM nya Rundingan Bersama antara wakil management dan kesatuan sekerja. Dalam rundingan ni, derang akan bentang proposal, nak revised apa2 yang patut dalam Collective Agreement (CA) atau Perjanjian Bersama yang terdahulu. Dalam CA dulu, ada 55 articles, so tu la yang dok discuss sepanjang 3 hari 2 malam tu yang meliputi benefits pekerja la. Paling hot semestinya salary adjustment dan all the allowances la. CA yang sebelum ni dah nak expired dah, tempoh 3 tahun. So, nasib aku memang baik sungguh la sebab bila aku join jer company baru ni, berkesempatan untuk participate dalam preparation team.

Ni adalah nama YDP union company aku, ngeh3x...Jawa sangat kan? Hmm...nak wat preparation segala ni bukan senang. Sebelum CB ni start pon, preparation amik masa lebih kurang 3 bulan. From our side, di bahagi pada 2 team; monetary dan non-monetary. Aku team monetary, simple sikit...kena baca CA yang terdahulu baris demi baris, check ejaan segala satu2. Pastu compile comparison antara company2 lain yang sama industri, wat proposal kalo nak revised, etc. Tapi aku tolong sikit2 jer taim tu sebab masa tu ada mende lain yang ku kena cover. Kalo monetary team, 'masak' sikit la sebab banyak study nak kena buat, kena study financial impact untuk 3 tahun akan datang; kena tengok expenses gaji, salary adjustment, promotion, OT, medical expenses, phewwwww! Pastu present kat CEO, BOD, HR Group, nak dapatkan mandat top management segala lagi, banyak proses...

Aku tak terlibat pon dalam bargaining team tu, semua bos2. Aku ngan lagi 2 orang ni, kitaorang typist meeting minutes, ngeh3x...Bila habis setiap satu sesi, note taker kat dalam akan passed minutes kat kitaorang la untuk taip. Mencabar woooo...sebab nak memahamkan apa yang derang tulis, check balik mana2 yang berkaitan, etc. Dan untuk pengetahuan, malam tu, aku ngan Miss J (yang pakai tudung merah tuh...) tido 5.45 pagi sebab nak siapkan minutes, hu3x...ngantuk gilo...42 articles, beb...

Hari kedua, kitaorang tak sanggup nak tido lewat lagik...penat seyyy...malam kedua, settle pukul 2 pagi. Patutnya malam tu lepas BBQ, free takde negotiation tapi sebab ada isu panas, derang sambung nego, adehhhh...frust btol takleh karaoke! Memang sibuk giler, sampaikan nak turun laut pun tak sempat, kolam renang yang depan apartment pon tak sempat jejak, bley? Lagi sekali frust!

Last day, settle dalam pukul 7 malam, lewat dari schedule asal sebab bukan senang nak dapat mutual agreement. Muka ceria gilo tak sabar nak balik KL!

Di ajak bergambar ngan salah seorang Exco Union, Pak Ya. Tak banyak cakap, sama macam aku jugak! Dia kata kalo aku nyanyi, suara aku sedap, ha3x...mana dia dengar, aku pon tatau!

Ha3x...ini mamat pon ajak aku amik gambar ngan dia jugak! Inilah YDP Union aku, Wak! So far, tak pernah lagi tengok dia serius sebab kalo jumpa dia selalu kitaorang beramah mesra jer, he3x...Yer lah, hubungan harmoni antara HR dan union, kena jaga tuh...

Barisan EXCO UNION...tanggungjawab besar, bawa harapan seluruh pekerja non-exec total company, bukan senang...Lepas CA ni settle, akan revised benefits untuk Exec level plaks, best kan?

Bergambar ramai2 sblom balik...

Sebelum balik Shah Alam, sempat singgah makan stemboat kat PD. Habis makan dalam pukul 10 malam. Pastu, geng2 aku singgah Senawang, hantar sorang member balik umah parents dia, makan lagi bila parents dia jamu kitaorang kuey teow goreng dan jemput2 ikan bilis, layannnnn! Pastu gerak balik dalam 11.30 malam, hantar yang lain2, pukul 1.30 pagi aku sampai umah KL. Memang pengsan tak hengat...Esoknya, kerja macam biasa...muka masing2 macam apa jer, hu3x...


Nota Kaki: Jadual kerja saya sudah penuh sehingga hujung tahun...

2 comments:

  1. ahah!junior ku~cek mek Jay tu pun ada...

    ReplyDelete
  2. Aaah, akak terperasan Cik Taten dalam frenlist Facebook dia. Miss J tu partner akak kalo jadik MC, kitaorang sebilik kat PD.

    ReplyDelete