Saturday, October 2, 2010

Malas Mau Layan...

Salam...
Since masuk jer kerja after cuti raya ari tu, 20 September 2010, kerja ofis aku menimbun2, sampai tatau nak buat yang mana satu dulu. Minggu tu, majoriti staff2 department aku sumernya balik lewat, termasuk aku. Dengan kesihatan yang memang tak memberangsangkan (aku selsema allergic segala sejak sebelum puasa sampai la ni tak baik2 lagi, isk3x...), memang internal body aku rasa weak jew. Aku rasa minggu tu, 2x aku amik half day sebab tubuh aku panas macam nak demam dan sedikit asthma di awal pagi. Tapi amik half day pagi, tengahari masuk ofis. Dalam tak larat, paksa jugak la wat kerja2 yang menimbun tu. Dan minggu tu jugak, ada macam2 isu2 jadik, membuatkan hati aku dah macam takde perasaan, kering segala. Suka hati la bos2 tu nak cakap apa, SAYA MALAS MAU LAYAN! Selama ni, staff2 ni wat kerja follow instructions kowang, tapi bila ada isu, sumer nak humban balik kat execution level nih, apa kes! Bila aku kasik pendapat based on observation actual situation, ko tamau dengar kan? Ko rasa ko betul jer kan? Bila kitaorang nak wat kerja2 kitaorang, kowang yang sememangnya pandai bagi arahan jer, suruh kitaorang wat kerja ko dan result tu kat update kat bos2 besar macam ko la yang terer segala kan? Dan kitaorang yang terpaksa 'berkampung' balik lewat sebab nak siapkan kerja kitaorang yang tertangguh tu kan?
A few opismate aku dah tegur banyak kali apsal la muka aku semacam. Sampaikan bila derang terlupa ajak aku gi lunch ari tu pun, beria2 mintak maaf ngan aku takut aku kecik ati, hu3x...(orang memang selalu tak perasan aku ada kat meja kerja sebab terlindung di sebalik PC). Malam tadi, aku baru sampai dari Pekan, Pahang, outstation pasal projek kat sana. Kitaorang gerak hari Khamis, 30 September after lunch. Mujur yang pegi, sumer 'geng2', so tak la boring sangat. Sampaikan bos aku pesan, "Kowang jangan galak sangat sebab kowang bertiga tu 'sama naik'!" Sepanjang perjalanan KL-Pekan-Kuantan-Pekan-Kuantan-KL, kitaorang bergosip jer non stop. Mostly meluahkan rasa pasal kerja, hu3x...Semua orang tengah hectic sekarang, bukan aku sorang jer, ek?
Pagi sebelum aku gerak ke Pekan tuh, aku sempat wat 'exit interview' sorang Management Trainee salah satu department division aku. Personally, aku tak pernah bercakap pun ngan minah ni, tegur sekali sekala tu ada la, tapi sangat jarang. Memang kalo ada staff yang nak resign kategori Executive n Above, memang aku yang handle. Masa aku tanya reason kenapa dia nak resign tu, dia cakap, nak balik kampung sebab nak jaga parents. Hmm...bila dia jawab cenggitu tu pun, aku tau tu bukan reason sebenar. Dalam masa yang agak suntuk sebab aku banyak lagi kerja lain nak settle, aku teruskan 'berborak' ngan dia. Ntah macam mana, tiba2 dia diam tunduk dan tutup mata dia ngan belakang tapak tangan. Sah! Minah ni menangis! Cara dia menangis tu aku tau ada perkara laen yang mengganggu fikiran dan mengusik hati dia yang membuatkan dia mengambil keputusan tender resignation. Aku pun tanya la lagi beberapa soklan 'cari gali' sambil bercerita pengalaman aku sendiri, he3x...(salah taik lalat aku taw!). Dan sedikit sebanyak aku memahami keadaan sebenar minah ni sebab aku pernah melaluinya juga sedikit masa dulu. Sambil tu aku nasihat sikit2 dan sebelum our session end, she said, "Kakak, boleh tak beri saya masa fikir lagi sebelum saya betul2 decide nak berhenti?" Ya Allah, lega sungguh aku taim tu, sekurang2 nya aku telah berjaya membuatkan dia rasa sedikit lega bila meluahkan 'perkara yang mengganggu' fikirannya tu. Hmmm...walaupun aku sendiri tengah stress dengan kerja, tapi bila berjaya membantu orang lain, terutama staff, kepuasan yang tak tergambar oleh kata2. Sumbangan kecil tapi mengesankan. Dan email saja nak share cerita ngan Cik Nat baru2 ni juga, tidak sangka berjaya membuatkan Cik Nat tersenyum dengan cerita2 merepek aku sebab dia pun tengah stress, wawawawa....Macam aku sendiri, walaupun sibuk stress macam mana pun, tapi kalo tetiba receive sms, call or email dari kawan2 rapat, itu pun sudah cukup membuatkan kita rasa lega dan release, phewww! Thanks Cik Tuyee & Cik Nat!
Tengahari tadi, dapat sms dari big boss division aku tanya pasal isu kat ofis, immediate superior aku pun sms mende yang sama jugak. Aku dengan selambanya TIDAK MEMBALAS sms derang, MALAS MAU LAYAN!!! Semua kerja yang datang serentak, dan2 tu jugak nak result, derang ingat aku ni 7 Eleven 24 jam ker??? Anak buah ko balik awal, ko sikit pun tak komplen tapi increment kasik tinggi, yang kitaorang semua beban kerja datang serentak, bila balik awal sekali sekala, ko komplen bukan main lagi! Aku MALAS MAU LAYAN sebab penat balik outstation tak hilang lagi. Dan hari ni hari Sabtu, saya MALAS MAU LAYAN ni sumer, Isnin baru layan, ok?
Nota kaki: Balik kampung...hoho...balik kampung...hoho...balik kampung...hati girang!!!

No comments:

Post a Comment