Saturday, December 12, 2009

My Last Day @ ACSB.

Salam...

He3x...sambung lagi. 9 December 2009, my last day kat ACSB. Tak rasa apa2 pon, biasa jer. Hmm...ni milo suam kegemaranku kalo kat opis. Sebelum ni aunty tealady yang bancuhkan untuk staff, tapi atas arahan bos besar few months back, staff kena bancuh sendiri. Tapi pagi tu, masa aku tengah 'ghalit' kat depan PC. tetiba aunty tealady wat special delivery kat aku. Terkejut giler, weh! Tambah mengejutkan aku lagi, dia still ingat minuman faveret aku ni, terharu giler, seyyyy...Memang masa dia dia watkan untuk staff dulu, kalo pagi memang ku mintak milo jer (alas perut kalo tak sempat breakfast) dan petang selalunya teh o ler. By the way, thanks Aunty Kumari! Appreciate it very much! Perkara kecil yang sweet tapi menyentuh emosi saya, he3x...Terasa diriku amat berharga, auw!

Bergambar dengan big boss, AIB, Encik Shahrizal (kiri) dan Encik Khalid (kanan). So far, ku takde masalah kerja ngan derang. Encik Shahrizal tu kaki menyanyi, suara dia sedap wooo...Tak sempat la nak duet ngan dia next staff gathering. Memandangkan dia orang Taiping, so ku selalu jer cakap loghat utara ngan dia.

Yang ni staf2 Marketing, AASB, subsidiary yang handle outdoor advertising. Tak sempat nak jumpa staf Development & Project sebab derang pi site. Adik aku, Yie kije ngan subsidiary ni la. Yie cakap, chinese lady sebelah aku tuh, si May, iras muka aku, uiks, ye ker? Punyer la banyak cakap amoi sorang nih, karaoke nyanyi lagu Ella, ok?

Hah, yang ni, big boss AASB, Puan Nik Firdaus, sebelah tu, husband dia, Encik Husni. Masa ku memula masuk company ni, Puan Nik la yang interview aku ngan bos aku. Kecut perut siot coz taim interview tu, dia garang betul. Ku memang ingat dah failed taim tuh. Bila dah joined, actually dia ok jer, sempoi. Suka gelak, tapi taim dia serius, takleh memain la kan, biasa la tuh.

Dengan staf2 AME HQ. Masa salam ngan Kak Fairos, clerk AME (yang pakai tudung pink tuh...), bila dia cakap,"Eh, sedih la pulak..." Tup, tetiba jer aku rasa sebak, isk3x...Mata aku berair terus...very the Neng Yatimah kan? Yang sebelah aku tu, Maintenance Manager, Pak Lah. He3x...kalo tengok dia, memang ku teringat arwah papa aku, ada iras. Sempat dia cakap, " Nanti jadik HR saya, bley?" Uiks, statement yang sama ex-bos aku masa kat Jusco, Encik Hasdan pernah cakap. He3x...ku ni 'kodok' jer, cik. Banyak lagi ku tatau actually. Kalo dengan staf2 kat site, ku paling rapat dengan AME-OCC, Temerloh dan Kuantan.

Yang ni dengan staf2 Contract Department, antara department yang paling ramai staff. Kebanyakkan staf2 kat sini, aku yang screened applications, interview, call untuk offer, brief offer letter, etc. So rasa macam tak best jer bila aku plak yang resign...

Ngan staf2 Broking & Operations, AIB. Derang ni best! Derang rapat macam satu family dari big boss sampai la ke anak buah. Dari pandangan mata aku, teamwork derang memang ok, friendly pun yer. Yang kat belakang aku tu (yang pakai tudung pink tu), ku kenal masa ku nak pangge interview. Thru phone call jer, kitaorang bley jadik 'ramah terlajak', ha3x...sebab dia kawan budak batch aku masa kat UIA, bley jer kan? Puncanya bila ku tengok nama sekolah dia kat resume, then sebaya ngan aku, hmm..harusla ku tanya, " Eh kenal tak si polan, bla...bla...bla...bla...bla...bla..."Bukan salah aku...salah taik lalat kat bibir aku ni...

Huh, idola aku kat AIB! Kak Lis yang maintain diva walaupun umur dah 30-an dan dah ada anak 2, still bergaya dan rugged! I like it! Ramah dan tak sombong. Masa ku salam ngan dia pon, mataku berair...Terkejut dia masa tau aku dah nak resign, a week before last day aku. Statement dia, "Lepas ni, saper lagi yang nak puji akak chantek?" Ha3x...kelakar ko, kak!

Ni kat Meeting Room Admin Department, tempat aku kena interview masa memula nak masuk company ni. Tak sempat nak bergambar ngan Abang Boboi, dispatch yang selalu mengusik aku sampai aku tak tahan nak gelak. Taim ni dia dah takde kat opis, dah kuar. Kalo aku nak kuar outstation, ku selalu liase ngan Vehicles Section kat sini. Yang sebelah aku tu, Kak Mimi, Admin Clerk yang ku interbiu lepas 2-3 minggu ku joined sini.

Staff2 IT Department yang selalu tolong aku kalo PC aku wat hal, terutamanya Fiza dan Khairi (model jurutol tuh, he3x...) Bos nya takde, outstation gi Manila. Hmm...derang nyer department ni patut tambah lagi manpower, tak cukup ler...kije banyak. Walaupun ku tak dok department ni, tapi ku bley nampak, workload derang tu tak tercover, siyes!

Waaaaaaa...Mr Roger yang baik! Sangat cool, ku suka sakat dia! Kalo terserempak, ku mesti tegur, "Ni hau ma?" Dia yang kasik training kat aku pasal ISO. Ku pernah lunch ngan dia sekali kat kedai mamak, kitaorang 2 orang jer, banyak jer cakap dia. Dia tak sempat nak tengok 'nasib' aku berdasarkan tarikh dan waktu lahir aku, ha3x...2 mamat sebelah tu, Internal Audit Executive, otai sumer nih...

My department - Human Resource. My boss takde, outstation pi Manila dalam seminggu jugak. Sepanjang 1 tahun 5 bulan ku kerja kat sini, sempat la merasa pi Manila sekali, masa awal tahun ari tu, 5 hari ku dok sana.

With Tina, Admin Exec yang ingatkan pendiam tapi rupanya banyak cakap gak, he3x...Ibu muda yang dah ada baby boy sorang.

Department PnC, Finance. Ni lagi satu department yang selalu 'kejar' aku gak, muahahaha...Derang ni jiran department aku, semua perempuan, dari big boss sampai la ke anak buah. Dulu ada la sekerat dua lelaki tapi dah pupus. So far, ku takde masalah gak berurusan ngan derang.

With my clerk, Nur Aimi. Sama jer 'boom boom pow' macam Exec dia jugak kan, ha3x...Dia baru joined pertengahan January 2009 ari tu. Masa dia masuk, aku kat Manila. Ngan clerk aku sebelum ni, Norley, ku still contact sampai sekarang, minah tu berenti sebab nak sambung blaja. File2 yang bertimbun tu, sumer section aku yang punye.

The one and only 'kumbang' kat department aku. Temporary ni, dia yang akan cover kije2 aku sementara dapat pengganti baru.

With my Senior Executive, 2nd boss kat my department. Senior aku jugak masa kat UIA, he3x...budak Laws.

Memandangkan ku balik lewat masa last day tu, Linda bawak anak dia; Alexa Edrianna yang comel itew kat opis. Aku yang request nak jumpa actually. Sebab dia ingat aku, Aunty Mija! Kalo nampak Kenari merah, memang dia ingat kereta aku. Garang nih...next year dah 6 tahun.

Meja sudah clear! Selipar tu bukan aku punye, memang ada kat situ, so ku pakai tiap kali nak pi surau. Kalendar atas meja tu, Cik Din OCC yang kasik.

Babai...bilik ofisku! 3 orang 'penduduk asal' bilik ini; Abang Edi, Norley dan last sekali aku (kami 3 beranak) sudah meninggalkan bilik yang banyak menyimpan 'history' ni, he3x...Di depan pintu ini, first taim ku kenal ngan Encik Zul, Admin Exec OCC. Di depan pintu ini jugak, aku pernah di perlakukan seperti 'orang bodoh' oleh seseorang, memang aku rasa terhina betul taim tuh, tergamam di perlakukan sebegitu rupa depan subordinate aku dan lepas tu memang aku nanges, ha3x...Biarlah dia...

Nota Kaki: Memula ku applied untuk portfolio Compensation n Benefits (CnB) tapi ACSB offer portfolio Recruitment (actually ni 3rd choice aku, lepas Industrial Relations, ha3x...) Tapi ku fikir, memandangkan ni first experience ngan company yang wat hiway maintenance n kutip tol, so ku fikir jer positif. Kalo aku dok Recruitment, ni peluang aku untuk faham operasi company ni macam mana. Dan ku tak salah percaturan pon tentang itu. Terutamanya dengan AME, banyak benda baru yang ku blaja, semuanya melalui pergaulan aku ngan orang2 kat site, tengok derang wat kije macam mana, borak pasal kerja derang, semuanya membantu aku memahami job scope setiap position. Hmmm...thanks for the friendship!

1 comment:

  1. selipar:wujud lg selipar itew eh..itew la hsil peninggalan sy yg ado..hehe

    bilik:bilik penuh nostalgia ngn abg edi..hari2dgr dia nyanyi lagu "nak Dara rindu"..heheh

    aunty Kumari:x penah lupa mnuman wajib sy jugak-nescaffe panas

    pintu:tu pun tmpt mula2 kenal En.Zul OCC..hehe
    kenangan~All the Best ye,aunty Mija..hehe

    ReplyDelete