Thursday, October 15, 2009

Jenjalan Raya 2009..

Salam...

Hmmm...citer last weekend, baru terhegeh2 nak upload gambo hari ni. Amacam kowang last weekend, mesti sakan pi open house beraya kan? Aku macam biasa takde la banyak jemputan sebab aku tak ramai kawan kan. Last Saturday, rutin hari ku bermula seawal jam 6.45 pagi. Walaupun tengah uzur syar'ie taim tu, tapi ku bangun awal sebab nak prepare skrip pengacara majlis. Dalam prepare tu sempat chatting ngan Kak Fazni kat Australia dan Manisah kat New Zealand. Derang pon pelik asal ku bangun awal. Settle apa2 patut, dalam 10.45 pagi aku dah terpacul kat Hotel Cititel Express untuk Majlis Mesra Aidilfitri Felcra Berhad, Felda Sungai Ling Baru, Maran, Pahang. Event start jam 12.30 tengahari tapi ku datang awal, nak discuss apa yang patut ngan partner ku, Baharen. Memang kitaorang pakat pakai baju kaler sedondon. Dia tak kesah sebab banyak stock baju Melayu. Macam baju yang dia pakai tu, actually baju yang dia dapat masa join perarakan Maulidur Rasul last year. Mamat ni nampak muda tapi actually umur dia dah 39 tahun, huh! Event kejap jer, dalam 3.30 petang dah settle. Thanks to Encik Jeff sebab kasik peluang job mc ni.

Dari situ, aku gerak pi umah ex-roommate aku masa kat UIA, Nordinah Mohd Kassim kat Selayang Mulia. Member wat open house merangkap house warming, birthday party anak dia sekali. Meriah giler ngan family dia dari Kuala Kangsar pun turun, family mertua dari Pulau Pangkor pun ada. He3x...ate teman suka bebenor berkumpul di kalangan orang2 Perak ni, ate peramah bebenor. Masa aku sampai sempat jumpa ngan kawan2 lain, Mahfuzah Zulkifli,@ Fuzah, Nuzha Mohamed Taha @ Nuzha, Noorita Mokhtar @ Ita Raziah, Sarizah Sulaiman @ Achik. Ni sumer budak batch aku masa study kat UIA. Except Fuzah budak BBA, yang lenlain tu sumer atas bilik aku masa kat Blok C, Mahallat Asma. Aku rajin pi bilik derang carik roti sapu planta tabur gula, he3x...

Family Achik Sarizah dan husbandnya Ustaz Azhar beserta Charlie's Angel derang, walaupun pompuan sumer tapi sungguh lasak. Kecik2 lagi dah pakai tudung, hafal hadis, solat sunat dhuha, etc...Hmm...anak aku esok, agak2 suka microfon jer ker, scary nih...

Besday Gurl, Wan Nabihah, umur 4 tahun. Muka stress jer bila taim amik gambor...tapi actaully mulut dia tersangat la pot,pet,pot,pet...macam mak dia. Bijak pulak tu.

Sempat posing kat beranda umah, together2 Nuzha with Baby Munawwar, anak bongsu Fuzah merangkap anak sepupu Nuzha dan yang atas dukung aku tu, anak dara Fuzah yang berusia 2 tahun, Insyirah. Bukan senang nak pujuk dia amik gambar, susah woo...ntah macam mana mood ari tu dia ok plak, siap leh dukung lagi.

Dalam pukul 6 petang, aku join budak2 tu gi beraya ke umah Siti @ Roslinda Alias kat Kampung Laksamana. Ni pon dah lama giler aku tak jumpa lepas grad UIA. Anak2 dia pon dah besar dah, 2 hero umur 5 dan 4 tahun. Orang Perak juga, Tapah mari. Husband dia pon budak UIA gak, antara pasangan bercinta yang hot gak masa study, wawawa...Now Siti dah jadik lecturer UiTM, ngajor Education nyer subject. In progress nak wat PhD. Husband dia dok racun aku soh sambung master, isk, stress! Memandangkan kitaorang dah kenyang giler dan sampai pun dah lewat petang, Siti jamu kiraorang ngan cucur ikan bilis n air teh, huh, layan! Balang biskut raya yang ku pegang tu adalah biskut raya chocolate chips yang sangat sedap dan ku habiskan separuh balang, sengal kan?

Lepas solat Maghrib, gerak pi umah lagi sorang budak batch aku yang dah lama gak tak jumpa lepas grad, si Za @ Rohaiza Zainal Abidin kat Taman Permata. Member anak dah 3 orang dah, baru dapat baby girl masa 2 Ramadhan ari tuh. Yang ngan aku tu, anak kedua dia, Amirah Zulfa, umur 4 tahun, sangat la petah bercerita. Sibuk demo depan kita orang step2 dikir barat yang dia blaja untuk perform masa konsert taska dia nanti, cute sangat!

Anak Achik, Syahirah pon umur 4 tahun jugak. Sangat lasak, banyak cakap, suka bergambar, pantang nampak kamera. Dengan konfiden datang kat aku terus duduk atas pangku aku nak amik gambar lepas aku posing ngan Zulfa, selamba jer...Ingat aku bantal agaknya, he3x...

3 dara pingitan yang masih single dan muda remaja...Taim ni actually dah ngantuk tapi ku tahan, muka dah berkilat2, huh. Kitaorang lepak sampai pukul 10 malam lebih kurang, dalam 10.30 malam aku dah sampai umah. Aku tido pengsan tak hengat sampai ke pagi...So ngantuk dan letih giler...

Pagi Ahad, terjaga dalam 8.15 pagi, kira kategori awal ni...Ingat nak ajak sesaper gi breakfast tapi mata still ngantuk...Bley ku smabung tido sampai pukul 12.45 tengahari, ada aku kesah??? Taim2 macam ni, ku rasa bermakna sungguh jadik orang bujang, takde saper nak kontrol. Mandi, sempat basuh kain segala, dalam pukul 2 petang, janji ngan Ita n Nuzha nak gi beraya ke umah Wa @ Najjua Farhan Ramli kat Taman Melati. Punyela dekat ngan aku tapi rasanya dah 2 tahun aku tak jumpa. Paling last aku jumpa dia kata nak buat master, now dah nak habis master dah bulan 10 tahun depan kat UTM, amik pendidikan. Hmmm...Wa jamu kitaorang ngan laksa Pahang n nasi himpit kuah kacang n daging masak masam manis, sedap! Macam biasa ku suka jugak menghabiskan biskut raya kat umah orang, he3x...

Khadeeja Nashreen @ Deeja, anak dara Wa yang umur 4 tahun. Mukanya sangat sweet dan fotostat muka ayahnya, Ustaz Fuad. Both of them orang Pahang. Wa orang Kampung Paya Pulai, Temerloh, husband dia orang Bentong. Bertemu jodoh taim wat KPLI kat maktab, opsss!!! Deeja ni nampak jer pendiam tapi mulut...huh! Kuat merajuk pon yer. Baru kitaorang sampai 15 minit kat umah dia, tengah duduk borak2 ngan mak dia, tetiba dia datang join kitaorang cakap camnih, " Kawan2 ibu tak kasik duit raya pon..." Aiyo!!! Masa kitaorang sampai tu, ayah dia kuar kejap. Bila ayah dia balik, bley dia jerit kat ayah dia, " Ayah! Masuk bilik, kawan ibu datang!" Owh, sungguh Islamic!

Lepak kat umah Wa until 3.30 petang, then kitaorang gerak pi Bangi, umah Achik Sarizah. Dia ada wat makan2, masak nasi minyak ngan ayam masak merah, gulai daging, bihun sup ngan pulut durian, pergh...Actually, kalo aku tak join derang ni beraya pon, aku akan gi kampung kawan aku, Nana kat Kampung Atta Duri, Teluk Intan, Perak untuk makan durian masa Sabtu tuh. Tapi sebab dah terikat job mc, so takleh join makan durian Teluk Intan, uwaaaaaa....Hmmm...sebelum ni aku tak pernah sekali pon berborak ngan husband Achik, tapi this time baru berborak. Huh, sangat ramah terlajak lelaki yang berasal dari Kota Tampan, Lenggong, Perak itew!

Dalam 6.45 petang, sempat singgah umah member UIA lagi sorang, Mohd Rizal Rosli @ Tok Ijal. Duduk kat area umah Achik gak kat Sungai Tangkas. Kitaorang baik masa sama2 join Projek Mentoring Gemilang UIA Censerve ngan BP Amoco Malaysia, dia Presiden kitaorang. Masa join program ni gak la, dia bertemu jodoh ngan wife dia, Tie, he3x...Dah ada 2 anak dara, Nur Ain Tasnim, 4 tahun dan Raudhatul Jannah, 4 bulan. Sempat makan keropok lekor 008, stock dari Marang, Terengganu sambil borak2. Yang best, pagi esoknya, aku dapat sms dari Tok Ijal," Manja, aku nak tanya semalam, tapi segan...tapi ni aku nak tanya jugak. Baju ko pakai semalam cantik la...apa nama baju tu? Kat mana beli? Rupanya Tie pun suka, hi3x..." Owh, tak sangka da gak orang minat baju yang ku pakai tu...

Dalam 7.45 malam, ku gerak dari Bangi, gi Selayang pulak. Lalu ikut MRR2, sah2 la jam giler kan. Ada makan2 ex-opis mate ku masa kat Jusco Metro Prima, Kepong. Dalam pukul 9.15 malam jugak la baru ku sampai. Sempat jumpa budak2 Jusco yang lain. Ni Mohd Afiq Zakuan, anak Kak Nurul Aini n Abang Zainizam. Tak sangka betul, budak ni dah besar, umur dah 7 tahun, dah darjah 1 pon. Masa umur dia sekitar 2 tahun setengah, ayah dia rajin gak bawak datang opis, aku rajin la melayan, dukung dia bawak jenjalan kat supermarket sampai ada staff aku ingat dia anak aku sebab chubby kitaorang sama, he3x...Masa dia salam aku, mak dia tanya, "Ingat lagi tak acik ni?" Dia tengok muka aku, then jerit, " Ingat!" Oh, harusla hati aku tersentuh taim tu kan...Masa kecik2 dulu, dia suka betul ngan sup ayam kaki atau bahasa betulnya kaki ayam!

Baby yang berusia 2 bulan ni, adik bongsu Zakuan, Nur Zarith Dahlia. Kesian baby ni...masa umur dia sebulan, baru dapat tahu, jantung dia berlubang, bukan satu tapi 2 ek, kesian kan...baby lagi...Hopefully, Baby Zarith boleh sembuh dan cergas macam orang lain, amin...Oh ya, tuan rumah yang jemput aku ni nama nya Kak Maszenah. Masa dia sms aku invite, dia kata, bwakla abang sayang sekali datang. Huh! Kat mana la aku nak sewa tu kan...Lepak kat sini sampai 10.30 malam, pastu terus balik umah, Isnin kilija maaaaaa...

Nota Kaki: Nak turun Kuantan ker tak hujung minggu ni, ek???

No comments:

Post a Comment