Thursday, October 22, 2009

Dalam Gerimis - Visa.


Rindu... semakin berakar umbi
Yang kurasai
Saat kau pergi

Hujan... bagai mengundang nestapa
Titis airnya
Bersama deru tangisanmu...

Buat kali pertama
Ku melihat (oh) airmatanya
Sejakku kenali dia
Sepinya kurasa
Disaat berduka
Inikah noktahnya
Pertemuan kita

Andai
Begitu suratan takdir
Usah lagi kita mungkir
Bersyukur pada rahmatNya

Kasih
Berpegang pada hakikat
Waktu yang bakal menjawab
Siapa yang benar

Pasti... aku kan tetap menanti
Ku dibayangi
Seribu mimpi

Hujan... menghilang dengan langkahnya
Ku merindui
Dalam gerimis
Yang menghiris...

Salam.

Aku baru sampai dari Temerloh sejam lepas. Penat dan mengantuk tapi ku gagahkan jugak nak berstory kat sini...Hmmm...pagi tadi on the way pi Temerloh, layan Hot AM Crew, tup...tup...berkumandang lagu ni. Aisey, Rock Kapak siot! Terus teringat zaman2 'chenta hati' sekitar tahun 1994, masa aku Form 4. Lagu ni kuar tahun 1994, aku tersangat suka giler lagu ni termasuk penyanyi utama kumpulan Visa ni, Sham Visa. Antara lelaki Terengganu terawal yang ku suka, wawawawa...selain dari Halim Othman, erk? Aku start minat Visa ni masa tahun 1993, bila derang start famous ngan lagu Untukmu Selamanya tahun 1993. Suka betul aku ngan suara Sham taim tuh plus mata2 yang ala2 sepet (aku memang suka ngan lelaki ala2 chinese looks masa skolah dulu, tersangat suka...). Zaman2 bingai tu, siap la ku gunting majalah yang ada gambo2 Visa ni, ku lekat kat file bawak pi skolah, he3x...Tapi album grup ni satu pon tak pernah ku beli sebab ku rajin dubbing kaset sama ada kat Studio 26 (sebelah supermarket Super Kinta atas Pasar Besar Ipoh) takpon ada satu kedai kaset Cina kat Kompleks Yik Foong, Ipoh. Kasik jer list lagu2 yang kowang suka, nanti derang recordkan. Yer lah, zaman2 tu mana ada download segala ni dari internet. Kaset2 dubbing tu still aku simpan sampai sekarang.

Dan lagi, lagu ni mengingatkan aku zaman suka sorang mamat nih. Latar masa ialah masa pertengahan tahun 1994, masa cuti sekolah 3 minggu, masa tengah berlangsung Sukan Malaysia ke 5 (SUKMA V) kat Ipoh, ceh! Masa tu kitaorang kawan2 jer dulu melalui tepon lebih kurang 7,8 bulan tapi tak pernah jumpa pon. Padahal umah dia ngan aku bukan jauh sangat pun. Adik aku arrrr, Angah cakap ngan aku, "Weh, Along! Si polan kan ada abang sebaya ngan hang, nama dia Mr Y, hensem tau!Budak Anderson, tet!!! First taim kitaorang jumpa kat pasar malam area umah dia, mama aku pon ada masa tu, Angah n member aku Ija. Memula aku expect dia mesti iras2 ayah dia jer, pendek (he2x...sudah ada niat untuk membuli dia taim tuh...) tapi bila terpandang saja wajah dia buat pertama kali malam itew, "Eh...eh...ensemnya mamat nih..." Huish, sambil bercerita ni, ku still leh teringatkan kaler t-shirt dan track bottom yang dia pakai malam tu, huh, sengal sangat! Pas daripada tu ada la jumpa kat Stadium Sultan Azlan Shah tengok game hoki sesama (tapi still di accompanied oleh kawan2 arrr...).Tapi first taim kuar berdua kalo tak silap aku 1 Oktober 1994, rewang2 pusing Ipoh, gi KFC (zaman student dating kat KFC kira agak grand jugak la, ha3x...). Kalo parents kitaorang nampak taim tuh or jiran2 kawasan perumahan nampak, isk, tatau nak letak muka kat ner.

Everytime kalo dengar lagu ni memang aku teringat zaman2 tu sebab lagu ni famous dan aku minat lagu ni masa aku kenal dan berkawan dengan dia. Masa tu, dia pon tau aku suka sangat ngan lagu ni dan siap pinjam kaset dubbing aku yang ada lagu ni. Bila taim nak jumpa nak passing kaset tu, kena sorok2 siket nak jumpa. Masing2 kayuh beskal; dia dengan beskal racing kaler merah and aku beskal nurse jenama Raleigh kaler merah, jumpa dekat bus stop yang macam tak baper nak digunakan depan SRK Sri Kinta, huhuhu...Kenangan...kenangan...

Nota Kaki: Oh ya, first taim kitaorang jumpa kat pasar malam tu, dia sempat passed gambo dia kat aku, ku simpan dalam album sampai la ni. Paling last dia kirim gambar kat aku, masa dia konvo UTM Skudai tahun 2003, grad Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Harta Tanah.

1 comment:

  1. mmg best kan.. dpt ade pengalaman hidup zaman rock jiwang 90 -an

    ReplyDelete