Sunday, January 31, 2010

Adik Muzi Saya...

Salam...

19 tahun yang lalu, 31 Januari 1991, masa tu aku Form 1, aku dapat lagi sorang adik, yakni adik bongsu aku sekarang, Muziana. Di kalangan family, kitaorang pangge dia Muzi, tapi nama glamer dia masa skolah kat Perak, Jijie, gitew! Aku ingat lagi, masa dia lahir tu, aku baru seminggu lebih masuk asrama RPS. Hujung minggu tu, arwah papa aku datang hostel nak bawak aku balik umah tengok adik baru, tapi aku tamau balik, ha3x...Puas la arwah papa aku pujuk, baru aku nak balik. Bukan sebab aku tak suka ngan adik baru tapi sebab aku syok dok hostel sebab ramai kawan, ha3x...

Hmm...cepat btol masa berlalu, adik bongsu aku ni dah genap usianya 19 tahun this year. Masa dia dah start skolah menengah dulu, aku tak suka sangat sebab aku dah takde adik kecik yang nak aku main2, buli2, peluk2, cium2, ahaks! Muzi masa kecik bukanla comey sangat pon tapi bley la, muahahahahaha....Dari kecik lagi, dia memang suka posing walaupun taim tu kaki dia buruk sebab kudis, yeah rite! Tersangat la manja ngan arwah papa aku sebab anak bongsu kan...(actually kitaorang sumer pon manja ngan parents...) Kitaorang selalu usik dia ni 'anak orang buang' sebab masa tu kitaorang dah cukup 4 beradik; 2 pompuan, 2 lelaki, tup2 tersesat dia sorang plak lagi, haishhhhh...very the kacau daun! Kitaorang siap cakap ngan dia yang arwah papa kutip dia kat tempat buang sampah kat area umah kitaorang kat Ipoh, lalalalalalalala...Yang best, satu malam, dia tanya kat arwah papa aku, "Papa, betul ker adik ni anak orang buang?" Dengan selamba arwah papa aku replied,"Aah!" Hu3x...masa tu kitaorang rasa kemenangan berpihak pada kitaorang berempat! Harus la pastu Adik Muzi menangis tak hengat kannnnnnnn!!!

Arwah papa aku pernah cakap yang bila Adik Muzi ni, bila besar nanti mesti ikut perangai Along dia. Sampai la aku musykil kenapa arwah papa aku cakap cenggitu. Yang aku nampak, dia memang kuat merajuk macam aku, ha3x...Lagi satu, dari masa dia tadika lagi (nyampah aku bila arwah papa aku belikan beg Garfield untuk dia gi tadika, over tau!!!), dia akan di jemput oleh 3 orang kawan lelaki dia gi tadika. Pagi2 lagi 3 orang kawan dia ni akan ketuk pintu umah aku, "Muzi! Muzi!" padahal masa tu, adik aku tengah sedap tido lagik, he3x...Dah siap2, nanti derang akan berlari turun tangga, lumba lari saper sampai tadika dulu yang cuma selang satu blok jer dari blok aku. Hmm...kecik2 lagi dah gediks ngan kawan2 lelaki ek! Macam aku ek? Sejak2 dah besar ni, dia selamba jer ajak kawan2 lelaki dia datang umah; beraya ker, borak ker apa. Aku marah btol ngan dia ari tu bila dia beraya ramai2 naik motor ngan budak laki, harusla la aku membebel tak hengat kan? Sepanjang umur aku 31 tahun ni pon, bley kira berapa batang jari tangan jer kawan lelaki aku yang pernah datang rumah. Tu pon taim raya n bulan puasa. Kiranya adik aku ni lagi advance dari aku.

Aku ngan adik aku? Owh, sangat garang! Pernah masa tu, aku dah la tengah lelah, so rehat dalam bilik mama aku. Tetiba aku terdengar mama aku yang tengah menjahit kat dapur, dok membebel kat Muzi ni sebab dia berdegil nak naik motor walaupun takde lesen. Siap berlawan cakap ngan mama aku. Huh, aku tak tahan, aku bangun pi dapur (owh, ku ingat lagi dressing aku taim tu, berkain batik dan tshirt buruk...), tanpa kasik salam, aku tengking dia baik punya depan mama aku, bley? Terus dia diam, larik masuk dalam bilik. Tak paham bahasa!!! Aku pernah membebel kat dia dalam kereta dari Ipoh-KL masa dia ikut aku beraya, hah, amik ko! Dia pernah majuk ngan mama aku n aku sekali rasanya sebab kitaorang tak kasik dia kuar, pastu bley dia kuar umah jugak, tak balik malam tu, bley? Aku called 88 kali tak angkat, apa perasan kowang as kakak? Aku tak lena tido pon malam tu, setiap jam terjaga, aku called, tak jawab, tak susah hati ker?

Tahun ni dia bakal amik STPM. Ntah la macam mana...masa dia nak SPM dulu, beratus duit aku habis belikan buku rujukan untuk dia, tapi no hal sebab aku pernah menyusahkan arwah papa aku mende yang sama, ngeh3x...Tapi blaja main2, diri sendiri yang menangis bila result SPM teruk gilo. Insaf kejap jer, macam aku jugak! Lepas SPM ari tu dia nak apply PDRM, tapi aku tak kasik. Cita2 awal nak jadik pramugari, tapi sebab masa Form 2 dah eksiden motor depan skolah sampai patah gigi, so dah kensel la kot. Aku tanya apa yang dia minat pon, dia tak sure apa yang dia nak buat. Hiiiiiiii...aku plak yang geram bila tak tau direction ni!

Cuti raya haji baru nih, bley aku jumpa jus diet plak dalam bilik dia, adeh....adeh...Macam Along dia la sangatttttt!!! Selamat Hari Lahir ke 19 tahun!

Nota Kaki: My mom's besday...19 January 2010. Nak kasik apa ek?


1 comment:

  1. hai, blh bg saya email awak tak. saya nk tanya something..psl kije. thx.

    -farzilla[at]gmail.com

    ReplyDelete