Saturday, January 23, 2010

Cerita 1 Minggu...

Salam...

Hai! Gambo di atas takde kaitan ngan entry aku actually. Ni gambo 2 minggu lepas, kalo tak silap 9 January 2010. Saja celebrate besday Yie kat Flaming Steamboat; ngan adik aku Angah n family, Natrah n Iera Pretty. Tema kaler putih. Hmm...besday Nat nanti, berangan nak pi makan kat Hard Rock Cafe. Tak pernah makan kat sitew, so nak try. Color theme adalah warna2 cinta, yeah!

Ok, minggu ni aku sangat tersangatla mentally tired. Tiap2 hari ku balik kojo lewat, standard 9 malam. Untuk pengetahuan kowang, last Wednesday, aku dah sewa bilik kat Putra Heights, nak pi tempat kerja adala dalam 20 minit. Tu kalo tak jam la, selalunya jam la, depan Proton tu. So dah save duit tol RM 8.80 sehari kalo ikut hiway KESAS. Sewa ok jer, dalam RM 120 sebulan kurang lebih. Rumah flat gak, semua dah ada. Housemate pon ok. Ari tu, balik jer kerja, derang dah siap masak laksa Penang, hu3x...malu aku. Dah la tak tolong, balik makan jer.

Sedar tak sedar, dah 1 bulan 10 hari ku kerja kat company baru. Agak tough, mencabar, banyak kerja sampai tak sempat bernafas tapi banyak blaja mende baru. Memang penat tapi environment so far ok. Now, tengah sibuk ngan bajet, manpower planning untuk new financial year, tu blom campur ngan kerja2 routine lagi. Last Thursday, boss aku ada mentioned pasal aku kena 'cover' dia jap masa dia maternity leave pertengahan bulan April ni. So bulan Feb ni aku dah kena masuk Management Meeting, kena familiar dengan semua HR issues kat company, alert, ayyo! Aku kena cepat! Masak aku seyyy...Aku ni dah la tengah probations, tengah terkial2 nak sesuaikan diri segala lagi. Dari satu segi, memang ni opportunity kat aku, tapi yang aku risau, sama ada fizikal n mental aku ni larat ker tak, mau stress teruk nanti, isk3x...Walaupun knowing me, aku ni redah jer, he3x...Bulan 4 tu gak, sorang staff aku cuti kawen, Exec aku lagi sorang, la ni ada masalah keluarga n sikit kesihatan, macam2 leh jadik. Tinggal la aku sorang2, haishhhh!

Bulan 4 tu jugak, akan busy ngan Management Gathering. Dengar citer nak wat kat Tasik Kenyir, takpon paling dekat PD. HR automatik jadik committee n bos aku pernah cakap, aku ni dah 'sign mati' ngan company untuk jadik MC for company events (ayyo, yang di rancang sudah penuh sampai hujung tahun...). Ari tu, ada 2 orang staff yang risik2 nak masukkan nama aku untuk jadik presenter team apa ntah, macam represent company kat luar gak la, wat presentation. Ayyo, aku ni merepek bley la, yang korporat2 ni, aku bukan reti sangat pon. Lagipon aku baru lagi, lepas setahun dua, maybe ok la kot.

Then, bulan 3 busy ngan Collective Agreement (CA), antara union ngan management. Ni lagi satu perkara baru yang ku akan blaja. Aku sebahagian dari preparation team, next week dah start busy. Kalo fikir balik kerja2 yang menimbun ni, 24 jam pon tak cukup. Hmm...kalo tak silap aku, last Wednesday, CEO aku pon balik 2, 3 pagi ngan team Business Development. Memang kuat btol derang ni bekerja...Uiks, pas ni ku nak cooperate ngan team Procurement gak pasal supplier audit, planning untuk recruitment activities, nak manage contract workers, bla...bla...bla....bla...bla...bla...bla...bla...bla...bla...bla...masak...masak...

Sebagai preparation untuk face situasi2 tough ni nanti, ku dah start amik 2 sudu teh Jus Tok Guru Perisa Strawberi tiap2 pagi sebelum breakfast. Ku cuba sebab antara khasiatnya boleh beri tenaga n menghilangkan letih dan mengantuk. So far ok, cuma kalo tak cukup tido ker apa, memang terasa la berat kepala, tapi tubuh bley la tahan kalo nak stayback. Lagi satu, bila balik lewat, selera nak makan pon sudah kureng, so sebelum tido, aku minum susu Anlene perisa coklat, wah gitew! Untuk kesihatan tulang sebab umur dah 30-an. Makan macam breakfast n lunch ku memang tak miss amik. Gilo per kalo tak makan...Tido pon dah tak lewat, 11 lebih dah golek2 atas katil, sedar2 dah tertido sampai pagi. 6.15 pagi dah bangun. Ahad memang dok umah jer so far, nak rehat2 sebab sometimes Sabtu pon pi opis, tapi bley claim! Min 4 jam dapat RM 30, ok per. Macam hari ni, ku cover tido jer, hu3x...Kojo ada bawak balik tapi tak wat pon lagi, ha3x...

Hmmm...bak kata kawan aku, main2 ngan baby pon bley release. Najjua dah selamat bersalin tengahari tadi, so esok bley la kot aku tengok baby dia, ngeh3x...Nak tunggu aku nyer, ayah baby tu pon aku tak nampak bayang lagi, hu3x...(walaupun dalam hati maybe ada tapi kalo dia jenis lelaki yang high risk, yang secara mata kasar nampak tak mau komitmen, so tak perlu di fikirkan sangat, kena fikir serius sikit, chewah...padahal aku pon tak baper serius n amik port, wawawawawa...). Oklah, ku nak sambung makan duku ngan durian sebelum merepek dengan lebih lanjut lagi. Jumpa lagi!

Nota Kaki: Plan nak tengok show Makyong Anak Raja Dua Serupa malam ni kat Istana Budaya, tapi rasa penat pulak...Esok, masa untuk menjadi surirumah! Kecuali masak, ngeh3x...



2 comments:

  1. Serabut aku baca workload ko...itu pasal aku tak nak keje...keje dari umah je..hahah.

    But good for your career advancement kan..

    Chaiyuk!

    ReplyDelete
  2. Nowwa, kalo dapat suami berkemampuan, aku nak jer dok umah, jadik surirumah. Nak bisnes ku tak licik macam ko.

    ReplyDelete